Bokrecension: Radhusdisco!

Det var lite av en slump jag köpte den hĂ€r boken. Hittade den second hand helt olĂ€st för fem kronor och hade hört lite bra om den frĂ„n nĂ„gra kompisar sĂ„ varför inte? Och jag Ă€r vĂ€ldigt glad att jag köpte den, för trots att jag inte vĂ€xte upp under 70/80-talet, bor i en smĂ„stad och Ă€r kille sĂ„ drogs jag med i berĂ€ttelsen och kĂ€nde nostalgin vibrera i varenda mening efter vad mina förĂ€ldrar berĂ€ttat för mig om filmisar, första videon och axelvaddar.

I Radhusdisco fĂ„r man följa den grubblande killen Morris Ă€nda frĂ„n lĂ„gstadietiden till skolavslutningen i nian och historien kretsar kring skolan, hans vĂ€nner och familj. I början av boken Ă€r de största problemen hurvida han kanske Ă€r en indian som hamnat fel och att glömma badbyxorna nĂ€r klassen ska till simhallen men ju Ă€ldre han blir desto svĂ„rare blir problemen. Morris börjar tĂ€nka mer och mer pĂ„ sex, hur man ska vara mot sin flickvĂ€n och vad som ska hĂ€nda senare i hans liv. Boken Ă€r full av roliga och fina personer. Morris kompisar Ă€r galna och konstiga, lĂ€raren Cliffhanger Ă€r skum men intressant och Morris har en fin relation till sin pappa som bĂ„de kan vara vĂ€ldigt vardagsnĂ€ra och filosofisk. SprĂ„ket Ă€r hela tiden lĂ€tt, snabbt och ofta vĂ€ldigt roligt. Till skillnad frĂ„n andra uppvĂ€xtromaner lever Morris i en helt fungerande familj, har vĂ€nner och flickvĂ€n och fĂ„r Ă„ka pĂ„ skidsemester till Idre och campa i Europa. En sĂ„dan hĂ€r bok behöver inte vara nattsvart för att vara bra och det bevisas verkligen hĂ€r.Skrivet av Hanna Kategorier: 14+BoktipsIdentitetKĂ€rlekVĂ€nskap