Bokrecension: Pyramiden

Henning Mankell behöver ingen nĂ€rmare presentation. TyvĂ€rr sĂ„ gick han bort för 5 Ă„r sedan och Sverige har förlorat en av sina största författare genom tiderna. PĂ„ 80- och 90-talen lĂ€ste jag hans böcker om Kurt Wallander och nu har jag gjort en nostalgiresa och lĂ€st om boken Pyramiden.

Den hĂ€r Wallander-boken Ă€r annorlunda gentemot de andra. HĂ€r fĂ„r vi en tillbakablick pĂ„ Wallanders liv som polis och hur han formades till den han Ă€r i de senare böckerna. I fyra berĂ€ttelser – inte noveller – fĂ„r vi stĂ€mma möte med Wallander. I den första Ă€r han en nybakad polis, sedan fĂ„r vi följa honom ca 20 Ă„r framĂ„t i olika fall som han ansvarar för; en grannes dödsfall som kanske inte var sjĂ€lvmord, en mystisk man som dör helt plötsligt i en taxi, en brrutalt mördad fotograf, samt titelberĂ€ttelsen som kommer sist och handlar om ett störtat plan samt tvĂ„ innebrĂ€nda Ă€ldre kvinnor.  Som vanligt briljerar Mankell, hans Kurt Wallander-böcker Ă€r ju ocksĂ„ hans mest populĂ€ra. Men jag förstĂ„r inte riktigt upplĂ€gget. Varför 4 mordfall? Baksidestexten Ă€r förvirrande för den visar pĂ„ inget sĂ€tt att det handlar om olika fall, sĂ„ nĂ€r man börjar lĂ€sa och upptĂ€cker att det inte alls handlar om plan och mordbrĂ€nder sĂ„ tĂ€nker man att detta pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€ndĂ„ hĂ€nger ihop och att man i slutet fĂ„r reda pĂ„ hur. Sedan kommer en ny berĂ€ttelse och man undrar hur Ă€ven denna ska höra ihop med den andra, osv.  Nej, jag tror inte berĂ€ttelserna hĂ€nger ihop pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt Ă€n att de visar hur Wallander har formats till den polis han Ă€r i de senare böckerna. Hade detta stĂ„tt i baksidestexten hade förvirring kunnat avhjĂ€lpas.