Bokrecension: Ormens gåva

Dina är tolv år och har ärvt sin mors skämmarögon. Att vara skämmerska betyder att man har förmåga att se personers djupaste synder när man tittar dom i ögonen. Till en början hade Dina tyckt att det mer var en förbannelse än en gåva. Men hon kan börja se dess skönhet mer och mer, samtidigt som hon känner hur hon börjar förlora den. Hon måste koncentrera sig mer och blir mer utmattad efter att ha använt skämmargåvan.

När hon och hennes familj är på marknad träffar hon en främling som mystiskt verkar följa efter henne och vara ytterst intresserad av henne. Han har exakt samma gröna ögon som hon själv och ett smycke i form av en orm hängande i örat. Det visar sig att den mystiske mannen är hennes egen far som hon aldrig träffat innan. I flykt från honom, på sin mors order, åker dom många mil hemifrån. Vid ett stopp för att ha mat och husrum för natten blir dom fast hos den så kallade ”Stiftelsen”, där dom får jobba mer än vad maten ger energi för. Dina och hennes mor flyr medan hennes bror Davin och vän Nico blir fast. Det visar sig att det enda sättet för henne att få träffa Davin och Nico igen är att ta hjälp från hennes far, men eftersom Dina vet att hennes mor aldrig skulle gå med på det tar hon kontakt med honom själv. I resan med hennes far får Dina reda på att skämmargåvan inte är den ända gåva hon har…

Jag tycker att den här boken är jättebra! Det är den tredje boken i serien, men om man vet lite om vad som händer i dom tidigare böckerna kan man börja med denna direkt. Den kan vara lite seg i början men det väger upp för hur bra den är i slutet. Det är Anne Kaaberøl som är författaren.