Bokrecension: Ordens makt

Titel: Boktjuven

Författare: Markus Zusak

LÀst sprÄk: Svenska

Antal sidor: 582

Genre: Roman

Liesel Meminger Àr Boktjuven. I bokens inledning stöter hon pÄ Döden (med stort D eftersom det rör sig om en kroppslig person) nÀr han tar med sig hennes döde lillebror som hostat sig ner i graven pÄ ett tÄg. De Àr pÄ vÀg till sina nya fosterförÀldrar, men det blir bara en av dem som kommer fram. Brodern begravs i en by pÄ vÀgen och en av dödgrÀvarna tappar en bok i snön. Det blir den första bok som Boktjuven stjÀl.

Liesel (namnet Liesel fĂ„r mig alltid att tĂ€nka pĂ„ den Ă€ldsta systern i syskonskaran von Trapp i Sound of music
 Den hĂ€r Liesel Ă€r dock miltals ifrĂ„n den kĂ€cka Liesel von Trapp – Liesel Meminger Ă€r en okuvlig, men ganska ynklig varelse utseendemĂ€ssigt) hamnar hon paret Hubermann; en bullrig, fĂ€rgstark, rĂ„barkad Rosa och hennes ödmjuke, dragspelande man Hans. Bland grannarna finns Liesels snart bĂ€sta vĂ€n Rudy Steiner, som Ă€r hennes fotbollspartner, stöldkompanjon och nĂ€stan, men inte riktigt, hennes Ă€lskade.

Varje natt plÄgas Liesel av drömmar om sin döde bror. Hans Hubermann finns stÀndigt vid hennes sÀngkant, tröstar och tvÀttar nerkissade lakan. Det Àr han som upptÀcker att hon fortfarande inte kan lÀsa och varje natt efter mardrömmarna övar de lÀsning tillsammans i Liesels stulna dödgrÀvarbok. Böcker visar sig vara Liesels stora passion och med jÀmna mellanrum stjÀl hon en ny bok. Hon konstaterar snart att ordens makt bÄde kan förföra och förgöra.

Livet blir alltmer komplicerat nÀr Hans Hubermann mÄste infria ett löfte han gav som ung, överlevande soldat. En ung judisk man dyker upp pÄ deras tröskel, jagad av myndigheterna, och de tar motvilligt emot honom. Max, som han heter, visar sig vara precis vad Liesel behöver.

Markus Zusak Àr en fantastiskt skicklig författare. Han briljerar med sina vÀlformulerade meningar och sjÀlfullt sammanvÀvda historia. Hela tiden ingjuter Zusak en kÀnsla av en annalkande katastrof, kanske desto mer effektivt eftersom det Àr döden som berÀttar historian ur sin och Liesels perspektiv. De smÄ passusen som Àr skrivna i fet stil och blandar allt frÄn smÄ tankekorn till utdrag ur ordböcker Àr genial och bidrar till att boken blir vÀldigt lÀttlÀst, trots sina över 500 sidor.

PersonportrÀtten Àr mÀsterligt utmejslade och trovÀrdiga och man förÀlskar sig i den ena personen efter den andra. Det hÀr en bok som kommer att leva kvar i minnet en lÄng tid framöver!