Bokrecension: Ödesmark

Det måste vara något i vattnet, för Västerbotten är full av författare som blivit nationella likväl som internationella storheter. Den senaste i raden av Västerbottensförfattare är Stina Jackson, som kommer från Skellefteå – precis som jag – men numera bor med sin amerikanske make i Denver. Jag har läst hennes roman Ödesmark.

Byn Ödesmark ligger utanför Arvidsjaur och namnet är passande för det är inte många bofasta där numera. Hälften av husen står övergivna. Där bor Liv med sin pappa och sin tonårige son Simon. Liv har velat därifrån så länge hon minns, men sedan Simon kom så har det varit lättare att bli kvar i byn. Att vara en ung ensamstående mor är inte det lättaste och pappa Vidar har varit ett stort stöd. Men skvallret går i byn. Varför har Liv stannat kvar så länge? Varför vill hon inte slita sig loss från sin far? Han skjutsar och hämtar henne till och från jobbet på macken och tillåter inte att Liv kör någonstans själv. Vidar kontrollerar både Liv och pojken. Det går även rykten om Vidars förmögenhet. Han har sålt skog och är god för åtskilliga miljoner, men lever som en fattiglapp och tillåter inte heller dottern och dottersonen att unna sig något. Romanen som Jackson skrivit handlar om hur närhet och kärlek kan kväva en människa, kan pusha henne till bristningsgränsen. Relationer är inte frihet, inte nödvändigtvis. Fast är det kärlek om den är kvävande? Då är det väl snarare någoting annat?  I en lliten by där alla känner alla är också den sociala kontrollen stor och rykten kan bli en officiell sanning. Det är svårt att starta om på nytt eller att ändra bilden som folk redan har av en. Liv kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan i det kvävande liv som hon lever. Men mörkret smyger sig allt närmare. Jag förstår nu varför alla höjt Stina Jackson till skyarna. En helt otrolig bok, men oförglömliga och autentiska karaktärer skrivet på ett moget och levande språk. Den här boken sträckläste jag och det kommer du också att göra om du börjar på den.