Bokrecension: Novell Den svarta katten

Titel: Den svarta katten
Författare: Edgar Allan Poe
Förlag: E-bok pÄ Mix förlag

Jag vet inte var jag lĂ€ste det, men jag upptĂ€ckte att Bonnier startat ett nytt förlag som heter Mix förlag. De har inte sĂ„ mĂ„nga titlar Ă€n, men de har nĂ„gra verkliga klassiker som jag tyckte det skulle vara kul att lĂ€sa. Jag har lĂ„nat en lĂ€splatta pĂ„ biblioteket för att testa hur det Ă€r, eftersom jag funderar pĂ„ att eventuellt köpa en i framtiden. Jag lĂ„nade nĂ„gra noveller pĂ„ biblioteket via webben.  Men man behöver nog egentligen ingen lĂ€splatta till den hĂ€r novellen utan kan lĂ€sa direkt pĂ„ datorn nĂ€r den Ă€r sĂ„ kort (12 sidor). Mix förlag anger att lĂ€stiden för novellen Ă€r tio minuter.

Edgar Allan Poe levde under första halvan av 1800-talet i USA (han bodde nĂ„gra Ă„r i England) och skrev mĂ„nga dikter och noveller inom genren skrĂ€ck och han gillade uppenbarligen det lite makabra. Han var författare, poet, redaktör och kritiker och han pĂ„stĂ„s vara en föregĂ„ngare inom detektiv- och sf-litteraturen. Den svarta katten Ă€r en av de mest kĂ€nda novellerna och den Ă€r hemsk. Huvudpersonen Ă€r i början sympatisk och tycker mycket om djur och hans fru köper honom flera, bland annat en svart katt. Huvudpersonen börjar mĂ„ sĂ€mre och tar till flaskan och han börjar hata katten mer och mer tills det hela eskalerar i mycket grymt vĂ„ld, inte bara mot husdjuren utan Ă€ven mot frun.  Novellen fĂ„r fem kakor, jag har lite svĂ„rt för skrĂ€ck. Hög Ă€ckelfaktor.

Hanif