Bokrecension: Nina George: Den lilla bokhandeln i Paris

Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
LĂ€st format: Bok
GoodReads medelbetyg: 3.5
Boktipset förvÀntat betyg: 3.4
Betyg: 4
Handling

Jean Perdu Ă€r bokhandlare i Paris och vet exakt vilka böcker han ska sĂ€lja Ă„t sina kunder för att mĂ„ bĂ€ttre. I det litterĂ€ra Apoteket, som hans bokhandelsbĂ„t kallas, lĂ€ttar han pĂ„ andras hjĂ€rtan med hjĂ€lp av böcker. Men sitt eget, som krossades dĂ„ Manon frĂ„n Provence lĂ€mnade honom för 21 Ă„r sedan, kan han inte laga. Hon lĂ€mnade ett brav som han aldrig förmĂ„tt sig att lĂ€sa. Ända tills han ger sig ut pĂ„ en resa tillsammans med en ung författare och den resan tar dem till Provence.

Recension

Min Januaribok i den finlandssvenska lÀsutmaningen som skulle vara en gul bok. Och den Àr ju gul och blÄ, men nÀstan helt gul.

Redan tanken pÄ ett litterÀrt apotek dÀr man kan fÄ en bok som passar en perfekt Àr ju bara ljuvlig, ett stÀlle som jag sjÀlv skulle vilja besöka. Monsieur Perdu, Àgaren av den fantastiska flytande bokhandeln, Àr en hjÀrtlig karaktÀr som bryr sig om sina medmÀnniskor och ordinerar böcker som om de Àr mediciner för lÀttare och ofta ignorerade Äkommor. Jag Àlskar boken redan frÄn första sidan. Författaren Max Àr ung och har redan fÄtt mycket uppmÀrksamhet för sin första bok, och kÀnner dÀrför prestationspress inför sin nÀsta bok. De tvÄ finner en vÀnskap hos varandra och ju mera de diskuterar sina rÀdslor och minnen desto mera vÄgar de ta nya risker.

Det Àr en vacker berÀttelse om kÀrlek, vÀnskap och mÀnniskans sÄrbarhet. Om att vÄga öppna sitt hjÀrta igen efter att det en gÄng har gÄtt sönder, efter att man en gÄng blivit besviken eller sÄrad. Men boken Àr ocksÄ rolig och en gnutta Àventyrlig pÄ ett lugnt och sansat sÀtt, med fint beskrivna och personliga karaktÀrer. Deras sÄ kallade svagheter ses som styrkor och de kan alla hjÀlpa och vara en tillgÄng för de andra pÄ olika sÀtt.

Det magiska i böckerna, sagorna och deras inverkan pÄ vÄra liva och deras förmÄga att underlÀtta och förÀndra mÀnniskors liv Àr vÀl en sjÀlvklarhet för alla bokslukare. Och om du ser dig som en bokÀlskare tror jag att du kommer att gilla den hÀr varma och vackra romanen.