Bokrecension: Nefilim

Titel: Nefilim
Författare: Åsa Schwarz
Förlag: Telegram Förlag

Baksidestext:
Miljöaktivisten Nova gör inbrott hos Vattenfalls VD för att skriva slagord pÄ vÀggarna. Nu ska en av Sveriges största miljöbovar Àntligen fÄ vad han förtjÀnar. Men nÄgon har hunnit före. I sovrummet finner hon lÀgenhetens innehavare brutalt mördade som i en scen frÄn helvetet. Nova flyr frÄn platsen men lÀmnar spÄr och blir snart misstÀnkt för morden av polisen. Hon försöker sjÀlv ta reda pÄ vem mördaren Àr och varför denne verkar följa hennes egen lista pÄ miljöbovar. FrÄgetecknen blir allt fler. Varför Äterkommer stÀndigt referenser till Syndafloden och Noas ark? Vem har genomsökt Novas hus i Gamla stan? Var hennes mors död verkligen en olycka? Vem försöker sÀtta dit Nova för morden?

Nefilim börjar starkt. Sen gÄr det undan frÄn början till slut. Korta avsnitt, inga direkta kapitel. Det stör mig lite för jag hittar aldrig ett riktigt bra sÀtt att stoppa pÄ. SprÄket Àr okomplicerat och passar vÀl i en sÄn hÀr story dÀr det Àr tempot som gör mycket att jag fastnar. Jag Àr glad att det inte var gubbsprÄk som det Àr i mÄnga andra thrillers och actionböcker, det har jag vÀldigt svÄrt för.
Det jag skulle vilja se mer av Ă€r faktiskt en fördröjning. Att lĂ„ta styckena fortsĂ€tta lite lĂ€ngre, att stanna vid en och samma person mer Ă€n en och en halv sida. Ibland Ă€r de dĂ€r perspektivbytena bara onödiga, och gör mig lite irriterad. Vissa slutmeningar kĂ€nns ocksĂ„ utstuderat ”cliffhangiga” men nĂ€stan för dramatiska. Inget jag stör mig pĂ„ egentligen, men om man nu ska recensera sĂ„.

Nefilim Àr en vÀldigt smart bok, eller sÄ har Schwarz lyckats lura mig totalt. Jag kan knappt tÀnka mig hur mycket research som ligger bakom den, och det Àr ocksÄ det jag gillar sÄ mycket. Okej, ibland lite övertydligt berÀttande för lÀsaren men jag lÀr mig ocksÄ vÀldigt mycket om miljörÀttsaktivister, hur rÀtt de har och hur fel och idiotiskt vi andra beter oss. Det man fÄr reda pÄ om storföretagen Àr rent underhÄllande, det gillar jag skarpt!

Redan nÀr jag började lÀsa Nefilim visste jag att det fanns en del övernaturliga inslag i den, (Den sÀljs ju pÄ sf-bokhandeln) men annars Àr det ingenting med dess första presentation som fÄr mig att tÀnka pÄ det. I vanliga fall gillar jag inte nÀr det övernaturliga presenteras sÄ lÄngt in i en bok, ska det vara sÄ ska det vara med frÄn början. Men det funkar i Nefilim.

Det jag dock inte förstÄr mig pÄ alls med den hÀr boken Àr omslaget. Det fÄr mig att tÀnka pÄ alien abduction tyvÀrr. Omslaget till uppföljaren Àr betydligt snyggare.

En bra fartfylld, actionspÀckad bok som jag tyckte mycket om att lÀsa. PÄ djupet berörde den mig dock inte sÄ mycket, dÀrför blir betyget 6,5/10.