Bokrecension: Mordkonsulten

Elly Griffiths Ă€r inte en ny bekanskap för mig. Jag har lĂ€st nĂ„gra av hennes Ruth Galloway-böcker (kommer inte just nu ihĂ„g exakt vilka) och tyckt om dem. DĂ€rför sĂ„g jag fram emot att lĂ€sa hennes senaste roman, den andra Harbinder Kaur-boken, som heter Mordkonsulten (Modernista, 2020).  90-Ă„riga Peggy Smiths död ser till en början ut som ett naturligt dödsfall, sĂ„ polisinspektör Harbinder Kaur ser ingen anledning att gĂ„ vidare med fallet. Men det visar sig snart att Peggy gett utrtyck för att vara förföljd. Dessutom har hon agerat “mordkonsult” Ă„t nĂ„gra författare. Saker och ting stĂ€lls pĂ„ sin spets nĂ€r en berömd och framgĂ„ngsrik författare mördas, en av dessa som Peggy varit konsult Ă„t – och nĂ€r det visar sig att alla de som Peggy hjĂ€lpt fĂ„tt ett kort med en otĂ€ck hĂ€lsning. En bevĂ€pnad man bryter sig dessutom in i Peggys lĂ€genhet nĂ€r nĂ„gra vĂ€nner Ă€r dĂ€r för att sortera böcker inför lĂ€genhetsförsĂ€ljningen.

Inspektör Kaur Ă€r indisk sikh, andra generationens invandrare och brottas med de förvĂ€ntningar som finns pĂ„ en kvinna i hennes Ă„lder, dvs att hon ska hitta sig en karl, gifta sig och fĂ„ barn. Men Kaur kommer aldrig att gifta sig, inte med en karl i alla fall. Hon Ă€r nĂ€mligen lesbisk, men familjen vet inget. Kaur bor hemma med sina förĂ€ldrar (inte en optimal lösning, men vad gör man?) och fĂ„r förutom att jobba som polis och mordutredningar Ă€ven hjĂ€lpa sin mamma att sköta hushĂ„llet, för det tycker Kaurs bröder att hon ska göra, eftersom hon ju Ă€r kvinna. Vi fĂ„r Ă€ven stifta bekanskap med Peggys vĂ€n och granne Edwin, en 80-Ă„rig fd radioproducent som jobbat Ă„t BBC, liksom med Benedict; en fd munk som numera driver ett cafĂ©, samt Natalka, en ukrainska som pluggade i England nĂ€r Ryssland invaderade östra Ukraina och dĂ€rför blev kvar i landet. Dessa tre blir nĂ€ra vĂ€nner och bestĂ€mmer sig för att undersöka Peggys död nĂ€rmare, att “hjĂ€lpa” polisen. Harbinder Kaur kanske inte riktigt hĂ„ller med dom om deras plikt att vara privatdetektiver, men hon har svĂ„rt att hindra dom. Boken Ă€r otroligt lĂ€tt att komma in i, man kastas in i handlingen pĂ„ en gĂ„ng. KaraktĂ€rerna kĂ€nns genuina, storyn trovĂ€rdig och den allmĂ€nna stĂ€mningen i boken Ă€r
harmonisk eller hur jag ska uttrycka det. Förmodligen beror detta pĂ„ att i centrum stĂ„r böcker, litteratur och lĂ€sande, men ocksĂ„ vikten av att fĂ„ vara sig sjĂ€lv, att fĂ„ ta plats. Mordkonsulten Ă€r en enda stor hyllning till hela deckargenren och en utomordentlig sĂ„dan!