Bokrecension: Mordet på Harriet Krohn

Hej allierade!

Inatt gick en annan bok mot sitt slut! Denna gången var det ännu en kriminalroman av Karin Fossum! Har blivit mycket Karin Fossum hittills i år märker jag! Det funkar ju inte. Jag läser ju inte ens deckare! Men det är helt enkelt tack vare den första jag läste av henne. Den var super! Hur som helst. “Mordet på Harriet Krohn” var det som fick sätta livet till (bokstavligen) den här gången.

Hehe för ni minns väl hur den såg ut?

Lyckades tappa bort sidan 195 inatt också bland alla lösa sidor 🙂 Men den låg bara på fel plats!

Hur som helst. Boken handlar om Charlo. En man som levde ett bra liv med fru och dotter. Men han fastnade i spelträsket. Spelade bort pengar de hade sparat ihop, började dricka och förlorade sitt jobb. När sedan frun dog blev det etter värre. Han satte sig i skulder, förlorade kontakten med dottern och var nära bristningsgränsen. Han gör sitt livs misstag då han “råkar” ha ihjäl en gammal tant som han skulle råna. Han intalar sig själv att det inte var hans fel och med pengarna från rånet ska han från och med nu göra rätt för sig. Han betalar sina skulder. Lyckas få ett jobb i ett stall, och köper, den nu 16-åriga dottern, en häst som han hade lovat innan han började spela. De börjar bygga upp en relation igen och saker blir bara bättre och bättre. Tills polisen kommer honom på spåren. Dessutom får han veta att han har en obotlig sjukdom kallad “Multipel Skleros” (Tror jag).

Det var inte en sån deckare som jag hade räknat med att Fossum skulle skriva. Hon har ju en tendens att få en att undra i slutet vem gärningsmannen är! Här får vi se minsta lilla blodiga detalj om vem som ligger bakom mordet. Vi får lära känna honom och börjar sympatisera med honom. Helt plötsligt vill man inte att han ska åka dit. Det är väl, ur allmänna synvinklar, en ganska “fin” bok, om en man som bara vil ställa allt till rätta. Men på fel sätt. Det får en att tänka på att många hemska brott har mindre hemska motiv!

I min book of fame får den 3.5. En bra bok, absolut. Om man gillar kriminalare. Den var rätt spännande och så. Men den har inte det där lilla extra jag letar efter!

Nu är jag inte säker. Men jag tor nog att nästa erövring blir den nya boken jag köpte i veckan.

Den förlorade staden av Clive Cussler. Är lite rädd för att det kan vara en “blindgångare”. En sån bok som låter KANON på baksidan, och allt smaskens gör att man börjar dregla. Men sen när man väl sätter igång läsningen så har författaren tagit sig vatten över huvudet, och jag ger upp innan jag hunnit börja. Jag har en tendens att alltid gå på det! Men vi får se 🙂

På återseende!