Bokrecension: Monster

Ane Riel Ă€r en dansk författarinna som hade stora internationella framgĂ„ngar med sin spĂ€nningsroman KĂ„da. Jag har lĂ€st hennes senaste roman Monster som just har kommit ut. Det handlar om pojken Mirko, som Ă€r yngst av 4 syskon. De Ă€ldsta systrarna Ă€r utflugna och det Ă€r bara han och hans bror kvar, men snart Ă€r brodern pĂ„ vĂ€g ut ur boet. FörĂ€ldrarna, sĂ€rskilt mamman Ă€r, noga med det religiösa och att följa de 10 budorden. En dag nĂ€r Mirko Ă€r 11 Ă„r fĂ„r han följa med sin pappa till granngĂ„rden. DĂ€r fĂ„r han syn pĂ„ granndottern Danica som Ă€r mycket Ă€ldre Ă€n honom, men vacker som en dag – och för Mirko Ă€r detta ett vĂ€gskĂ€l i hans liv, fast det vet han inte om Ă€nnu. KĂ€rleken till Danica kommer att prĂ€gla hela Mirkos liv och fĂ„ konsekvenser pĂ„ sĂ€tt som ingen kunnat förutse.  SĂ„ föder Danica en son, Leon. FrĂ„n början verkar allt vara normalt Ă€ven om pojken var ovanligt stor nĂ€r han föddes. Ganska snart sĂ„ visar det sig att Leon Ă€r allt annat Ă€n normal. För det första Ă€r han otroligt stark. Man ser musklerna framtrĂ€da som pĂ„ en bodybuilder nĂ€stan. Leon ser alltid Ă€ldre ut Ă€n han Ă€r eftersom han Ă€r sĂ„ stor och stark. Men hjĂ€rnan Ă€r det sĂ€mre med. Leon har inte alla hĂ€star i hagen och detta blir till stora problem eftersom han inte vet att hantera sin styrka, inte ens nĂ€r han borde vara gammal nog att förstĂ„.  Vi trĂ€ffar Leon, som nu heter Dodo, nĂ€r han sitter vid flodkanten och filosoferar medan han vĂ€ntar pĂ„ Mirko. De bĂ„da Ă€r numera sĂ€songsarbetare och reser runt och tar pĂ„hugg dĂ€r det finns. Eftersom Dodo Ă€r sĂ„ stor och stark kan han arbeta mycket hĂ„rt och de brukar inte ha problem med att fĂ„ jobb. Allt eftersom Dodo ser tillbaka, sĂ„ fĂ„r man glimtar av hans och Mirkos liv, men Ă€ven Mirkos förĂ€ldrars liv och Dodos förĂ€ldrars. Man fĂ„r till slut veta varför Leon numera heter Dodo och hur det kom sig att han och Mirko arbetar som sĂ€songsarbetare. Man ser ocksĂ„ att trots att Dodo Ă€r mindre intelligent sĂ„ har han Ă€ndĂ„ en klarsyn nĂ€r det gĂ€ller vissa saker. Av barn och dĂ„rar fĂ„r man veta sanningen, sĂ€gs det ju. Det Ă€r ingen deckare, ingen spĂ€nningsroman heller, utan en skönlitterĂ€r framstĂ€llning om det att vara mĂ€nniska; att Ă€lska livet ut, att ha ett renhjĂ€rtats barns syn pĂ„ tillvaron, om kĂ€rlek till livet, men ocksĂ„ om nĂ€rhet till döden.

https://82a0ad19cbfe006bce65f9d02d26c06b.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html  Det Ă€r ingen tillfĂ€llighet att denna roman pĂ„minner om Steinbecks Möss och mĂ€nniskor. Det Ă€r heller ingen tillfĂ€llighet att man inte fĂ„r veta i vilket land och under vilken tidsperiod. I efterordet skriver författaren om hur det kom sig att denna bok blev till.  Jag blir alldeles varm i mitt inre nĂ€r jag lĂ€ser denna bok, för den Ă€r sĂ„ bra! Den har allt det som en bra bok ska ha, enligt Jack Smith i tidningen Skriva:  â€œVad Ă€r det som gör en roman ”litterĂ€r”? Man kan sĂ€ga att ett grundkrav Ă€r att den har förmĂ„gan att skapa genklang hos lĂ€saren pĂ„ fler Ă€n en nivĂ„. Den Ă€r mĂ„ngfacetterad och innehĂ„ller skikt som strĂ€cker sig djupare Ă€n bara intrig och karaktĂ€rsteckning. Med andra ord: DĂ€r finns mer Ă€n bara den historia du följer rakt upp och ner pĂ„ sidorna.” Monster Ă€r en sĂ„dan bok, en som nĂ„r djupt, som skalar av lager efter lager i ens inre, som Ă€r mer Ă€n summan av alla sidor.