Bokrecension: Modekrig utan mersmak

Titel: Guccikrigen

Författare: Jenny Gucci

Antal sidor: 260

Genre: SjÀlvbiografi

Boken Guccikrigen handlar om Jennifer Paddefoot, en vacker 29-Äring som möter den karismatiske sonsonen till Gucci-grundaren. Paolo Gucci har inte riktigt hunnit skilja sig frÄn sin förra hustru nÀr han faller handlöst för Jenny och hon för honom. Deras liv tillsammans Àr sanslöst lyxigt och i tio Ärs tid pÄfallande lyckligt. De Àgnar sig Ät hejdlös shopping, dyra hobbies och praktfulla grÀl med Paolos dysfunktionella familj. Men sÀg den lycka som varar? Paolos irrationella Gucci-humör gör sig pÄmint efter tio Ärs tid och Àktenskapet förvandlas till en parodi dÀr Paolo vrÀker ur sig den ena otidigheten efter den andra. Alltmedan Jenny Ànglalikt och pedagogiskt försöker fÄ honom att Àndra inriktning. SkilsmÀssan blir en synnerligen smutsig angelÀgenhet.

Jag mĂ„ste erkĂ€nna att mina förvĂ€ntningar inför boken Guccikrigen inte var de högsta. Jag förvĂ€ntade mig lite lĂ€ttsmĂ€lt skvaller och en lĂ€ttsam bok. Men trots mina lĂ„ga förvĂ€ntningar blev det faktiskt
 Ă€nnu sĂ€mre Ă€n vĂ€ntat
 Ja, jag antar att man inte kan vara nöjd jĂ€mt. Skvallret var inte tillrĂ€ckligt rafflande, huvudpersonerna inte tillrĂ€ckligt snygga och Jenny alltför mĂ„n om att hamna i god dager; psykologen berĂ€ttar att hon Ă€r den friskaste och sundaste person som nĂ„gonsin gĂ€stat hans praktik, Paolos advokater sĂ€ger att hon Ă€r helt utan skuld i denna skilsmĂ€ssa osv. Det Ă€r möjligt att det Ă€r sant men det lĂ€mnar en lite unken, förljugen smak trots allt.