Bokrecension: Midnattsbiblioteket

Jag tycker om Matt Haigs böcker, sĂ„ dĂ€rför sĂ„g jag mycket fram emot att lĂ€sa hans senaste roman, Midnattsbiblioteket (Bokförlaget Polaris, 2020). Jag blev lite lurad av titeln till att tro att det handlade om litteraturens pĂ„verkan och betydelse för den enskildes liv, sĂ„ nĂ€r det visade sig att det inte alls gjorde det, blev jag besviken och förvĂ€ntningarna dalade lika mycket som Centerpartiets opionssiffror. Nej, boken var inte som jag trodde, den var bara annorlunda och jag blev glatt överraskad!

Nora Seed Ă€r intelligent och rĂ€tt sĂ„ söt, men ingenting verkar lyckas i hennes liv. Hon har konstant dĂ„ligt samvete över saker och ting som hon Ă„ngrar. NĂ€r hon blir uppsagd frĂ„n jobbet och hennes katt dör samtidigt blir det droppen, och hon tar en massa tabletter för att fĂ„ slut pĂ„ det elĂ€ndiga livet som hon lever. Fast Nora dör inte, hon hamnar mellan liv och död – i Midnattsbiblioteket. DĂ€r finns alla Noras olika möjliga liv uppstĂ€llt i form av böcker och hon har möjligheten att gĂ„ tillbaka och se hur livet skulle ha gestaltat sig om hon valt annorlunda. Men Ă€r grĂ€set verkligen grönare pĂ„ andra sidan staketet? Finns det överhuvudtaget ett perfekt och lyckligt liv? Vad menas egentligen med att leva i harmoni med sig sjĂ€lv? Jag Ă€lskar den hĂ€r boken! Den Ă€r sĂ„ full av livsvisdom, men det blir aldrig för pretensiöst. Haig har en förmĂ„ga att skriva om stora och djupa saker pĂ„ ett jordnĂ€ra men inte simpelt sĂ€tt. Det Ă€r verkligen inte nĂ„gon feel-good roman, men man kĂ€nner sig bĂ€ttre efter att ha lĂ€st den, man kĂ€nner sig upplyft, lĂ€ttad, fri.