Bokrecension: mer varulvar, vampyrer och te

En vÄg av förmÀnskligande sveper över Londons vampyrer och varulvar, och varenda spöke verkar ha blivit fördrivet. NÄgonting verkar neutralisera allt övernaturligt, och trots sin sjÀllöshet har Lady Alexia Maccon, före detta Tarabotti, ingenting med saken att göra. Men hon Àr fast besluten att ta reda pÄ vad som pÄgÄr, Àven om det innebÀr att hon mÄste bege sig till civilisationens yttersta grÀns, det vill sÀga Skottland, för att fÄ svar.

Changeless,andra boken i The Parasol Protectorate, tar vid ungefĂ€r tre mĂ„nader efter första bokens slut. Alexia och Lord Maccon lever i ett lyckligt, om Ă€n ovanligt, Ă€ktenskap, som pĂ„ inget sĂ€tt tagit udden av Alexias nyfikenhet och lust att utforska övernaturliga mysterier. Den steampunkiga miljön blir mer framtrĂ€dande dĂ„ Aleixa blir bekant med en fransk kvinnlig uppfinnare, som bland annat konstruerat en ny förbĂ€ttrad version av Alexias oumbĂ€rliga parasoll. Framför allt börjar handlingen nu peka mot ett större sammanhang, Ă€ven om boken som sĂ„dan Ă€r hyfsat fristĂ„ende. BĂ„de Alexia och lĂ€saren fĂ„r veta mer om Alexias mystiske far, nya spĂ€nnande karaktĂ€rer introduceras, och frĂ„gor planteras inför kommande böcker. Dessutom kom det en högst ovĂ€ntad cliffhanger pĂ„ slutet som genast fick mig att famla efter bok tre. Om jag förstĂ„tt det rĂ€tt ska det bli fem böcker allt som allt, vilket kĂ€nns lagom, och om planteringarna lever upp till det de antyder kommer det att bli en sjutusan till final.