Bokrecension: Mellan vinter och himmel av Elin Bengtsson

Titel: Mellan vinter och himmel
Författare: Elin BengtssonFörlag: Natur och Kultur

InlÀgg skrivet av

SĂ„hĂ€r beskriver förlaget boken (hĂ€mtat hĂ€rifrĂ„n): Martins lillebror Andreas Ă€r femton Ă„r och ska snart dö. Alla vĂ€ntar pĂ„ det, pĂ„ sitt eget sĂ€tt. Medan mamman överbeskyddar Andreas och pappan vĂ€nder sig bort, tar Martin sin tillflykt till musiken och förbannar sin bror för att han inte gör nĂ„got av den tid han har kvar. Men om nĂ€tterna kommer mardrömmarna: Ă€r det inte i sjĂ€lva verket han som förtjĂ€nar att dö, som föraktar Andreas för hans grĂ„het? SjĂ€lv skriver Andreas i hemlighet en lista över tre viktiga saker han mĂ„ste göra. Nu, innan det hĂ€nder.

Debutanten Elin Bengtsson skriver en bok som behandlar det förmodligen svĂ„raste man kan skriva om, nĂ€mligen en ung person som lider av en svĂ„r sjukdom med dĂ„liga utsikter att överleva. Det finns vissa likheter med Förr eller senare exploderar jag av John Green och det Ă€r svĂ„rt att inte jĂ€mföra dem, men Bengtssons berĂ€ttelse Ă€r betydligt mer socialrealistisk och berĂ€ttas helt utan humor. Detta Ă€r dock definitivt ingen nackdel nĂ€r det handlar om ett sĂ„ pass svĂ„rt tema. En invĂ€ndning jag hade mot Green var att han nĂ€stan skĂ€mtade bort det hela.

Boken följer den svĂ„rt sjuke Andreas, hans storebror Martin och Martins flickvĂ€n Sara, och de kĂ€nns alla trovĂ€rdiga och levande. Andreas sjukdom berör mig, likasĂ„ kĂ€rleken mellan Martin och Sara, men tyvĂ€rr Ă€r det hĂ€r Ă€ndĂ„ ingen bok som fĂ„ngar lĂ€saren pĂ„ samma sĂ€tt som Förr eller senare exploderar jag. Det största problemet Ă€r det snĂ„riga berĂ€ttandet. Texten Ă€r sprĂ€ngfylld med tankar och grubblerier och det blir helt enkelt för mycket. Alla liknelser som förekommer kĂ€nns ocksĂ„ överflödiga. Det kĂ€nns som att alla liknelser skapar ett avstĂ„nd mellan text och lĂ€sare och hindrar den frĂ„n att verkligen gripa tag. Det blir helt enkelt aldrig sĂ€rskilt intressant att lĂ€sa alla tankar och liknelser. Och som lĂ€sare Ă€r jag inte det minsta intresserad av att veta hur Andreas vill ha sina frukostflingor till skillnad frĂ„n Martin.

En sak som Àr föredömlig med den hÀr boken Àr att den endast Àr 156 sidor lÄng. Att skriva korta böcker Àr definitivt underskattat. Det Àr fÄ böcker som verkligen blir bÀttre av att vara lÀngre. Författaren har tÀnkt helt rÀtt dÀr.

Betyget blir tre kakor av tio möjliga. Jag önskar sÄ innerligt att Bengtsson hade satsat mer pÄ sjÀlva berÀttelsen och mindre pÄ tankar och liknelser. Hon kan verkligen skriva.