Bokrecension: Marshmallows till frukost

Jag har lÀst Marshmallows till frukost, som Àr skriven av Dorothy Koomoson. Boken handlar om Kendra Tamale som har ÄtervÀnt till England, efter att ha bott i Australien i cirka 3-5 Är. Anledningen till att Kendra ÄtervÀnder till Australien, Àr att hon Àr pÄ flykt undan Will som hon Àlskar, men inte kan vara tillsammans med. Hon flyttar in i en lÀgenhet/hus som familjen Gadsbourg hyr ut. Kendra blir snabbt mycket fÀst vid barnen Summer och Jaxon, och hjÀlper till att fylla ett hÄl i deras liv. Deras förÀldrar har nÀmligen skilt sig nyligen, och nu bor de enbart hos sin pappa Kyle. Men Kendra har en smÀrtsam hemlighet, som hon inte berÀttat ens för sina nÀrmast vÀnner. NÄgonting hemskt som hÀnde henne för vÀldigt lÀnge sedan. Detta gör att hon har svÄrt att slÀppa in andra mÀnniskor i sitt liv, och lita pÄ dem. NÀr Kendra stöter pÄ personen som delar hennes hemlighet, rasar hela hennes liv ihop igen. Som hon nyss byggt upp efter det som hÀnde med Will. Hon försöker ta sig igenom vardagen men det Àr inte alltid sÄ lÀtt, för att kunna söka hjÀlp mÄste hon nÀmligen först erkÀnna för sig sjÀlv att hon faktiskt har problem. Till slut blir hon tvungen att berÀtta vad som hÀnt henne. Boken utspelar sig i nutid, i en stad i England.

Jag tycker att boken var vÀldigt bra för det mesta. Fast den innehöll mÄnga tillbakablickar, som kÀndes lite sega ibland. Boken fick mig att hela tiden vilja lÀsa vidare, och fÄ reda pÄ mera. Marshmallows till frukost var lÀttlÀst, och det var lÀtt att hÀnga med i handlingen. En annan sak som gjorde boken bra, var att jag inte hade nÄgon aning om hur boken skulle sluta, och att den stÀndigt kom med nya överraskningar. Det var den roliga titteln pÄ boken, som först fick mig att börja lÀsa boken. Varför den heter sÄ fÄr ni reda pÄ om ni lÀser boken, hoppas du fÄr en trevlig lÀsstund!