Bokrecension: Makalösa McModigs Monstruösa Memoarer av Ahmet Zappa

Minerva och Max McModig råkar av misstag drämma till en mursten över eldstaden. Plötsligt försvinner den och fram kommer en stor vit port med texten ”ALLA MONSTER FÖRSVINN! BLOTT EN MCMODIG MÅ HÄR TRÄDA IN”. Minerva och Max följer gången och stöter på ännu en dörr, denna gång med texten ”FÖR DEN SOM PASSERAR ÄR MODET ETT KRAV, TY LÄRDOMEN MÅSTE DU TA TILL DIN GRAV”. Trots de varnande texterna öppnar de dörren som leder in till ett rum, helgat åt vetenskapliga studier av ondsinta monster. På en piedestal vilar den mest unika bok Minerva någonsin sett och tyvärr kan hon inte motstå frestelsen utan sträcker fram handen för att ta upp boken. Den öppnar sig själv och slog igen om Minervas utsträckta hand. Boken var Monstranomicon.

Boken är väldigt bra för de med bra fantasi och för dem som är trötta på verkligheten. Visst, den kan bli lite barnslig ibland, det handlar ju faktiskt om en (otroligt smart) elvaåring och hennes lillebror. Det är mycket humor och själv kunde jag inte låta bli att le när jag läste boken. Det finns bilder och fakta om alla möjliga sorters monster och försvarsrecept mot dessa. Jag kan knappt peka ut en enda bit ur boken som har något alls att göra med verkligheten och jag är förundrad över hur någon ens kunde komma på att skriva om alla dessa monstren. Jag har läst bättre böcker men den här är helt klart läsvärd!

Ett litet smakprov:

Fakta om Krunkadiljen:
D
essa frånstötande, skevtandade, hårlösa monster med lila hud och gristrynen är rasande farliga. Deras humör är högst oförutsägbart och de angriper ofta intet ont anande offer med dödlig kraft. Krunkadiljer avskyr sitt utseende (i synnerhet det sneda leendet) och föredrar därför det mörker som finns att tillgå i djupaste djungeln. I utsiktslöst hopp om att bli en aning attraktivare, drar de flesta krunkadiljer ut sina tänder och ersätter dem med tjusigt glittrande diamanter, rubiner eller smaragder. Att samla på ädelstenar är ett populärt tidsfördriv bland dessa vidunder, och de gör vad som helst för att skydda sina gömmor från stöld. Krunkadiljer är trädlevande och deras jättehänder är perfekt anpassade för klättring i träd av alla slag. De är dessutom oerhört illaluktande och stinker som babianrumpor i högsommarvärme. Säg aldrig till en krunkadilj att den är ful, såvida ditt syfte inte är att bli avlivad.

Maria år 8