Bokrecension: Magisk sommar

Titel: Magisk sommar
Genre: kokbok
Författare: Hannah Widell och Amanda Schulman, foto Amelia Widell
Förlag: Norstedts
Bloggrecension av

Vid en bokbloggstrĂ€ff hos Norstedts före sommaren fick vi ”Magisk sommar” av Hannah Widell och Amanda Schulman med oss i en goodiebag. Jag har blĂ€ddrat i den av och till i sommar och nu Ă€r det dags att skriva ett omdöme.

FörutsĂ€ttningarna för att jag skulle gilla den hĂ€r boken var inte optimala, eftersom jag Ă€r dödligt trött pĂ„ kĂ€ndisar som ger ut kokböcker. Förlagens oförmĂ„ga att komma med nĂ„got nytt i genren irriterar mig. DĂ€rför Ă€r det extra kul att överraska sig sjĂ€lv med att verkligen gilla ”Magisk sommar”. Jag menar, det kunde ha blivit sĂ„ fel. Det kunde ha fokuserats pĂ„ gullighet och allt kunde ha varit outhĂ€rdligt tillrĂ€ttalagt, men sĂ„ kĂ€nns det inte alls.

I ”Magisk sommar” fĂ„r vi som röd trĂ„d följa Hannah och Amanda med familjer en sommar pĂ„ Gotland, frĂ„n att de kliver av fĂ€rjan till picknick pĂ„ stranden, krĂ€ftskiva och mycket mer innan det blir dags att packa ihop och Ă„ka hem. Texterna mellan de olika receptavsnitten kĂ€nnetecknas av personlig vĂ€rme och kĂ€rlek till ön.

Om vi börjar med matfotot sĂ„ har det knappast slĂ€pats omkring nĂ„gon jĂ€tteutrustning med blixtar och skĂ€rmar för att ta bilderna. Amelia Widell har stĂ„tt bakom kameran och hon har inte tagit sĂ€rskilt konstnĂ€rliga bilder dĂ€r man vĂ€ntat i timmar pĂ„ sol och perfekt vinklade skuggor. Snarare Ă€r det maten i sig, med sina dekorationer och tillbehör, som tillför skönhet i det hĂ€r fallet. Förutom de olika matrĂ€tterna har författarna sjĂ€lva och deras familjer fĂ„ngats i bild, framförallt barnen. Det bidrar till den nĂ€ra och familjĂ€ra kĂ€nsla som kĂ€nnetecknar boken. Mest inspirerad till matlagning blir jag nĂ€r situationer kring mĂ„ltider och fika lyfts fram. Bullar blir ju sĂ„ mycket mysigare att Ă€ta nĂ€r man Ă€r ett sĂ€llskap som samtidigt spelar spel och vilken middag som helst ser ju mer inbjudande ut om den fotats med glada mĂ€nniskor som skĂ„lar. Det Ă€r inte unikt för dagens kokböcker, men det sköna hĂ€r Ă€r att det inte alls upplevs som minutiöst arrangerat, just i syfte att bli en bok.

För att övergĂ„ till recepten sĂ„ prĂ€glas de av variation, enkelhet och charm. Det handlar om matrĂ€tter helt i min smak; mestadels enkelt vardagskĂ€k, ofta med en liten twist som förhöjer. Bra rĂ„varor verkar ha anvĂ€nts och omsorg har lagts vid matens skönhet. FörestĂ€ll dig en grillmiddag dĂ€r tillbehören Ă€r potatissallad med halloumi och rĂ€disor tillsammans med tunnbröd som skurits i fyrkanter och fyllts med lager av cream cheese innan de lagts pĂ„ grillen. Eller tĂ€nk dig en ceviche pĂ„ pilgrimsmusslor och rĂ€kor tillsammans med bland annat mango, grönsaker, chili, lime och vitlök. Dregelvarning! Boken rymmer ocksĂ„ sidor med inspirerande recept pĂ„ sillinlĂ€ggningar, pĂ„ snapsblandningar, brödbak, sĂ„ser, marinader, fikabröd mm. Jag vill testa att laga nĂ€stan allt!

Sammanfattningsvis Ă€r det hĂ€r en charmig och genuin kokbok som ger massor av inspiration att laga mat och massor av lust att Ă„ka till Gotland. Boken Ă€r anvĂ€ndbar, vacker och har feeling sĂ„ betyget mĂ„ste bli högt, 8,5 smarriga kakor av 10 möjliga. ProvlĂ€s t ex hĂ€r eller hĂ€r.

/