Bokrecension: ljudbokstips

Förra mÄnaden hann jag lyssna pÄ ovanligt mycket ljudböcker. Som jag skrivit tidigare Àr mina krav pÄ ljudböcker inte riktigt desamma som de jag har för vanliga pappersböcker. NÀr jag lÀser sjÀlv Àr jag som regel vÀldigt tillÄtande och gillar sprÄkliga experiment och texter som tar ut svÀngarna bÄde vad gÀller form och innehÄll. NÀr det gÀller ljudböcker dÀremot Àr jag mycket konventionell. Det ska vara enkla berÀttelser, ett rakt sprÄk och inte för mycket utbroderande. BerÀttelsen ska gÄ direkt in i mitt huvud, det finns ju inget utrymme för att lÀsa om, ta pauser eller analysera. Samtidigt mÄste berÀttelsen vara sÄ pass spÀnnande och intressant att jag inte slutar lyssna och börjar tÀnka pÄ annat. Det fÄr alltsÄ inte bli för enkelt heller, för dÄ blir det trÄkigt.

Det finns nĂ„gra författare som för mig funkar lika bra i bĂ„de pappersboksformat och ljudboksformat. Marie Hermanson Ă€r en av dem. De flesta av hennes böcker har jag sĂ„ att sĂ€ga lĂ€st sjĂ€lv, tvĂ„ har jag lyssnat pĂ„. Nu senast var det hennes nya Himmelsdalen. Hermanson uppfyller alla mina krav pĂ„ en bra ljudboksberĂ€ttelse. LĂ€ttillgĂ€nglig och genomtĂ€nkt, men aldrig banal och förutsĂ€gbar. Boken var ocksĂ„ vĂ€ldigt bra upplĂ€st av Magnus Roosmann.

Den andra författaren jag vill tipsa om Ă€r ny för mig, nĂ€mligen Mia Ajvide. Romanen heter Mannen som föll i glömska, och upplĂ€gget pĂ„minner faktiskt en del om Marie Hermansons romaner. Man vet liksom aldrig riktigt om det Ă€r nĂ„got övernaturligt pĂ„ gĂ„ng eller inte, och inte fĂ„r man nĂ„got klart svar pĂ„ det heller. Men det Ă€r hur som helst sjukt spĂ€nnande. Kanske var Ajvides berĂ€ttelse lite svĂ„rare att komma in i, men nĂ€r jag vĂ€l kommit igĂ„ng var den oerhört svĂ„r att slĂ€ppa. Av nĂ„gon anledning tycker jag att det Ă€r svĂ„rare att lyssna pĂ„ manliga upplĂ€sare jĂ€mfört med kvinnliga. De manliga rösterna försvinner pĂ„ nĂ„t sĂ€tt lĂ€ttare in i bakgrundsljuden. Men Niklas Falk gör Ă€ndĂ„ ett riktigt bra jobb, och lyckas framför allt lyfta fram dramatiken i berĂ€ttelsen.

Korta böcker funkar som regel vĂ€ldigt bra som ljudböcker, och omtalade Felicia försvann av Felicia Feldt Ă€r bara drygt 4 timmar lĂ„ng i ljudboksformat. Kapitlen Ă€r ibland extremt korta, bara ett par meningar, och handlingen hoppar stĂ€ndigt fram och tillbaka i tiden. Till en början trodde jag att det skulle kĂ€nnas jobbigt, men det gick fort att komma in i. Eftersom den inte Ă€r lĂ€ngre Ă€r det lĂ€tt att minnas hur avsnitten sitter ihop kronologiskt och upplĂ€saren Julia Dufvenius förtydligar skickligt med hjĂ€lp av tydliga pauser och övergĂ„ngar.