Bokrecension: Litteraturens slut

Är det slut med litteraturen? Det korta och enkla svaret Ă€r ja. Det lĂ€ngre – och mer nyanserade – svaret ger Sven Anders Johansson, professor i litteraturvetenskap i sin nyukomna bok Litteraturens slut. I filmen 2012 möter planeten sitt slut. För att överleva gĂ„r vĂ€rldens ledare samman för att bygga gigantiska arkrar. I det första mötet som hĂ„lls, sĂ€ger USA:s president detta till vĂ€rldsledarna: The world, as we know it has come to an end. Litegrann av detta kan man sĂ€ga om litteraturen ocksĂ„. Johansson menar att det finns nĂ„gra orsaker som föranleder detta uttalande.

Litteraturen av idag prĂ€glas av vĂ€rdegrund. Litteratur som inte har vad man anser vara rĂ€tt vĂ€rdegrund avvisas, omformas, fĂ„r ej komma fram. Författaren visar ocksĂ„ pĂ„ hur ihĂ„ligt detta begrepp egentligen Ă€r. Den tekniska utvecklingen har ocksĂ„ pĂ„verkat litteraturens slut, i sĂ„ mĂ„tto av man inte lĂ€ser fysiska böcker lika mycket. Det Ă€r ljudböcker och e-böcker som gĂ„r mest framĂ„t. Vad innebĂ€r detta för lĂ€sningen? För litteraturens essens? Litteraturen har blivit mer moraliserande, mer politiskt korrekt, för det Ă€r litteraturens syfte att uppfostra (menar man). Men litteraturens syfte ligger immanent i litteraturen sjĂ€lv! Litteratur som inte chockar, som inte skakar om, som inte utvidgar ens egna erfarenheter – Ă€r en död och kall litteratur. FörutsĂ€ttningarna för en författare pĂ„verkar ocksĂ„ litteraturens kvalitĂ©. IstĂ€llet för att skriva 2 riktigt bra romaner under 5 Ă„r, tjĂ€nar författaren och förlaget mer pĂ„ att spotta ut en bok per Ă„r i 5 Ă„r. Samma sak gĂ€ller nĂ€r det handlar om vilken typ av litteratur som ska ges ut. Ingen har vĂ€l undgĂ„tt att lĂ€gge mĂ€rke till att den svenska marknaden översvĂ€mmas av deckare och spĂ€nningsromaner, för det Ă€r det som folket vill ha, det Ă€r det som sĂ€ljer bĂ€st. Skolan underlĂ€ttar inte heller litteraturens överlevnad. DĂ€r behandlas litteraturen mer som ett verktyg för ökad lĂ€sförsĂ„else och naturligtvis för att stĂ€rka vĂ€rdegrunden. Litteraturen blir mekanisk. Litteratur ska inte vĂ€ljas utifrĂ„n vĂ€rdegrund, den ska vĂ€ljas utifrĂ„n att den förmerar individen. LĂ€saren utvecklas, fĂ„r nya insikter och erfarenheter, kan spegla sina egna erfarenheter i romankaraktĂ€rerna, osv. Litteraturen ska fĂ„ en att ifrĂ„gssĂ€tta. Samtidigt som litteraturens syfte ligger just i litteraturen sjĂ€lv. Litteraturen griper in i allt, genom att vara en vĂ€rld för sig, en egen skapelse med en egen grund. Den Ă€r autonomisk. Relationen mellan lĂ€sare och litteratur Ă€r en intimt dualistisk process dĂ€r parterna pĂ„verkar varandra. NĂ€r mĂ€nniskan förĂ€ndras – kanske pga av förĂ€ndrade livsvillkor eller förĂ€ndrade tankemönster – sĂ„ förĂ€ndras Ă€ven litteraturen.  Ja, vi har kommit till litteraturens slut – som den en gĂ„ng var. Nu börjar en ny era, pĂ„ gott och ont.