Bokrecension: Kungarnas krig av GRR Martin

Titel: Kungarnas krig
Författare: GRR Martin
Förlag: MÄnpocket

InlÀgg skrivet av Hanif.

Det hĂ€r Ă€r den andra boken i den omfattande bokserien Sagan om is och eld, men ocksĂ„ underlaget till en tv-serie – HBOs ”Game of Thrones”. Den första boken i serien heter Kampen om jĂ€rntronen och finns recenserad hĂ€r. Den andra sĂ€songen av tv-serien kommer pĂ„ SVT i januari och sĂ€song tre kommer i mars i USA.

Alla böcker Àr gedigna fantasyböcker pÄ över 700 sidor och i pocket Àr det liten stil, men det Àr det vÀrt. Jag sugs in i handlingen och det hÀnder helt galna saker hela tiden som gör att boken trots sin tjocklek Àr en bladvÀndare. I den hÀr boken sitter kung Joffrey pÄ tronen, en ung pojke av Àtten Lannister och han Àr mer eller mindre skvatt galen. Han regerar efter sin döde far, men hans mor drottningen har haft sex med sin tvillingbror och fött sonen, sÄ nu pratar mÄnga Àdla mÀn som ocksÄ vill bli kungar om blodskam. Den döde kungens bÄda bröder tycker sig nu ha rÀtt till tronen och den Àldste sonen i Àtten Stark utropar sig som kung i Norden.

Med sĂ„ mĂ„nga som vill ha och behĂ„lla tronen sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ mycket krig i boken som man kan tro, mĂ„nga slag löses med pengar, köpta lojaliteter och med magi pĂ„ mycket ovĂ€ntade sĂ€tt. Författaren har en avundsvĂ€rd fantasi och man fĂ„r följa flera personer Ă€ven utanför slagfĂ€lten, Eddard Starks barn försöker pĂ„ olika sĂ€tt klara sig pĂ„ olika hĂ„ll och kanter i de sju kungarikena. OĂ€ktingen Jon Ă€r pĂ„ muren i norr och dĂ€r trummar Ă€ven de fria folken upp till krig, Arya Ă€r pĂ„ drift, bland annat som spöke pĂ„ det stora slottet Harrenhal och Bran bli skepnadsbytare och trĂ€ffar vĂ€nner med grönsyn. Han öppnar sitt tredje öga och ser genom de stora ödestrĂ€dens ögon. Äldste sonen Robb som nu Ă€r kung i Norden dras ocksĂ„ ut i krig och vill hĂ€mnas sin döde far.

Daenerys stormfödd, som i första bokens sista kapitel fick sina tre drakar, rider nu mot havet för att korsa det och finna sin rĂ€ttmĂ€tiga plats som drottning över de sju kungarikena. Familjen Lannister som bevakar sin tron som hökar, intrigerar med allt och alla, Ă€ven med varandra. Tyrion blir skickad av sin far till Kungshamn för att vara till sin systersons hjĂ€lp som kungens hand, men han har svĂ„rt att hĂ„lla reda pĂ„ den unga pojken, vars mamma Ă€r maktgalen pĂ„ en helt ny nivĂ„. Dock har Ă€tten Stark ett kort i sin Ă€rm, kungamördaren Jaime har de i sitt förvar som fĂ„nge. Drottning Cersei har dock fortfarande Sansa Stark i sitt vĂ„ld.

Det Ă€r vĂ€ldigt mĂ„nga karaktĂ€rer att hĂ„lla reda pĂ„, men författaren hĂ„ller ens intresse uppe hela tiden. Jag tĂ€nkte att det skulle vara svĂ„rt för honom att brĂ€cka första bokens slut, den hade en cliffhanger som hette duga. Men det visar sig inte vara ett problem, det kommer hela tiden helt ovĂ€ntade vĂ€ndningar och över allt detta lyser en stor röd komet som förutspĂ„r blod och ond brĂ„d död. Är det sĂ„ att drakarnas ankomst ökat förekomsten av magi?

Jag tycker faktiskt att den hĂ€r boken var bĂ€ttre Ă€n den första och ger den hela tio kakor av tio. Den tredje boken heter SvĂ€rdets makt och den fjĂ€rde KrĂ„kornas fest. Den femte boken Drakarnas dans har inte kommit i pocket Ă€n, men finns inbunden pĂ„ svenska. De sista tvĂ„ böckerna har inte författaren skrivit klart Ă€n, men skvaller sĂ€ger att han nu skyndar sig pĂ„ med att fĂ„ dem klara eftersom skapandet av tv-serien annars kommer att komma ikapp sjĂ€lva bokskrivandet. Jag vĂ€ntar med spĂ€nning, bĂ„de pĂ„ kommande böcker och tv-seriens kommande sĂ€songer.

Författarens hemsida finns hĂ€r: http://georgerrmartin.com/ Men dĂ€r finns tyvĂ€rr inget besked om nĂ€r nĂ€sta bok i serien blir klar (del sex). Mer information om tv-serien finns hĂ€r: http://www.hbo.com/game-of-thrones

Hanif