Bokrecension: Kretsen

Serie: Kretsen #1
Sidantal: 318
SprÄk: Svenska
Originaltitel: The Raven Boys
Nyckelord: övernaturligt, vÀnskap, kÀrlek, medium, leylinje, paranormal romance (?)
Övrigt: UtlĂ€st 8 Mars 2015

Den hĂ€r boken fick jag med extra, nĂ€r jag vann serien Rör mig inte (av Tahereh Mafi) hos B. Walhströms instagram @LĂ€sglĂ€dje! Vilket var nĂ„got Ă„r sedan.. men nu tog jag mig i kragen och lĂ€ste den, och glad Ă€r jag att de skickade med boken sĂ„ att jag fick ta del av den! 🙂

~

Fyra pojkar pÄ en internatskola bildar ett hemligt sÀllskap i syfte att finna en mytomspunnen kungagrav.

En flicka har sedan hon var liten fÄtt höra att om hon nÄgonsin kysser sin sanna kÀrlek sÄ kommer han eller hon att dö. (fast alltsÄ, nÀr man lÀste boken var det bara han..)

Deras öden kommer att beseglas pÄ en övergiven kyrkogÄrd en kylig vÄrnatt.

Omdöme och tankar:
Jag vÀljer att ta handlingen frÄn baksidan pÄ boken, dÄ den inte avslöjar för mycket och för att det var det Ànda jag visste om boken, innan jag satte tÀnderna i den. Och jag sjÀlv tycker att man ska fÄ upptÀcka handlingen sjÀlv, det blir mycket roligare dÄ. I just den hÀr boken borde man det i alla fall.

Boken var ganska seg i början, tog vĂ€ll ungefĂ€r 120 sidor innan jag riktigt kom in i boken. Men efter det var jag fast. SpĂ€nningen skiftar, men nĂ€r det verkligen hĂ€nde nĂ„got var spĂ€nningen pĂ„ topp. Men efter att jag kom in i boken var den inte seg. För nĂ€r jag kom in i boken började jag Ă€lska karaktĂ€rerna som verkade lite trĂ„kiga i början. Sen Ă€lskar jag nĂ€r Blue (tjejen) tog för sig och nĂ€r hon smĂ„tjafsade lite med en av killarna (Gansey), trots att det var pĂ„ skoj. Jag Ă€lskar eller gillar mycket karaktĂ€rerna, de Ă€r sĂ„ olika och man gillar dem för det. Noah (en av killarna) var verkligen söt ocksĂ„, och man blev lite förtrollad av han efter att hans “hemlighet” kom fram.

Men handlingen, spĂ€nningen, vĂ€nskapen, karaktĂ€rerna och det övernaturliga ♄ Allt blev fantastiskt ihop! Jag kan inte berĂ€tta sĂ„ mycket om karaktĂ€rerna för att inte avslöja för mycket, men ni som lĂ€st boken hoppas jag förstĂ„r varför jag gillade dem! 🙂 Sen mĂ„ste jag medge att jag fĂ€llde nĂ„gra tĂ„rar pĂ„ slutet, men de övergick sen till nĂ„gra glĂ€djetĂ„rar! :’)

Spoiler: Jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag blev vĂ€ldigt chockad nĂ€r man fick reda pĂ„ att Noah var ett spöke. Det var fascinerande och rysligt, och man berördes mer av Noah dĂ„, samt förstod han bĂ€ttre. Sedan var de dĂ€r talande trĂ€den och allt lite lĂ€skigt, liksom tĂ€nk dig sjĂ€lv! Sen pĂ„ slutet fĂ€llde jag nĂ„gra tĂ„rar nĂ€r Noah höll pĂ„ att försvinna och sen nĂ„gra glĂ€djetĂ„rar nĂ€r de begravde han vid ruinen av kyrkan sĂ„ att han blev “normal igen! :’) Slut pĂ„ spoiler

Men för att sammanfatta .. en vĂ€ldigt lĂ€svĂ€rd bok som har karaktĂ€rerna, relationerna, spĂ€nningen och handlingen! ♄ Är glad att jag fick ta del av boken som Ă€r en solklar fyra (av fem) VĂ€ldigt nĂ€ra en femma, men inte riktigt! LĂ€ngtar efter nĂ€sta del som jag mĂ„ste bestĂ€lla hem snart. Stör mig dock pĂ„ att andra boken Ă€r kartonage, sista inbunden och första pocket. Hur fint blir inte det? ironisk Kommer nog lĂ€sa mer av Maggie Stiefvater i alla fall, dĂ„ det hĂ€r var min första bok av henne! AlltsĂ„ om det inte framgick, sĂ„ Ă€lskar jag nog den hĂ€r boken! Fast det finns böcker som jag Ă€lskar mer!

Ps. Gillar att tecknet pÄ framsidan av boken verkligen betyder nÄgot och hör ihop med handlingen, dÀr tecknet förövrigt nÀmns! (tecknet som liknar en böjd triangel)

Om ni lĂ€st boken fĂ„r ni inte missa alla fina, fantastiska, underbara, vackra fanbilder till boken! ♄ HĂ€r Ă€r tvĂ„ stycken: (klicka pĂ„ bilderna för att göra dem större OBS: gĂ„r endast med mobil)