Bokrecension: Kodnamn Verity

ag har lĂ€st otaliga böcker om andra vĂ€rldskriget de senaste Ă„ren. Trots detta har de skilt sig mycket frĂ„n varandra; de har bland annat handlat om engelska barn som evakuerats, judar i koncentrationslĂ€ger och tyska ungdomar som tvingats bli en del av nazismen. Men aldrig tidigare har jag lĂ€st en bok som handlar om kvinnorna som stred i kriget. Detta tomrum fyller dock nu den just utkomna boken Kodnamn Verity av Elizabeth Vein.

Kodnamn Verity möter vi den brittiska agenten Queenie och hennes bĂ€sta vĂ€n, stridspiloten Maddy. Tillsammans Ă€r de nĂ„gra av de fĂ„ kvinnor som strider i andra vĂ€rldskriget mot Tyskland och nazismen. Under ett misslyckat uppdrag i det ockuperade Frankrike blir Queenie nedskjuten och tillfĂ„ngatagen. Efter lĂ„nga förhör fyllda av tortyr gĂ„r Queenie med pĂ„ att skriva ner allt hon vet om den brittiska underrĂ€ttelsetjĂ€nsten i form av skönlitterĂ€ra rapporter. Queenies tankar om den tyska militĂ€ren och upplevelser som fĂ„nge blandas med tillbakablickar till hennes och Maddys tidigare liv. NĂ€r Queenies berĂ€ttelse tar slut tar Maddys vid som Ă€ven den bestĂ„r av dagboksliknande anteckningar. De tvĂ„ historierna kompletterar och vĂ€vs in i varandra och i slutĂ€ndan blir allt kristallklart.

Det första jag slÄs av nÀr jag lÀser boken Àr att den kÀnns sÄ trovÀrdig. Förutom de djupa och spÀnnande karaktÀrerna Àr dialogerna, miljöerna och hÀndelseförloppen vÀldigt övertygande. Det Àr positivt och jag fÄngas av berÀttelsen redan efter första sidan. Det som dock blir problemet med trovÀrdigheten Àr att författaren nÀstan gjort för mycket research angÄende det brittiska flygvapnet och deras krigsmetoder. Ibland kan flera sidor efter varandra endast handla om flygplansmodeller och kodord och Àven om det Àr intressant blir det vissa stunder för mycket fakta att ta in. Jag kan ÀndÄ starkt rekommendera denna bok eftersom de lite sÀmre delarna vÀgs upp av de bÀttre. Kodnamn Verity innehÄller otroligt mÄnga fina och hjÀrtskÀrande scener som jag sent kommer glömma.

Skrivet av Hanna Kategorier: BoktipsKrigVĂ€nskap