Bokrecension: Kaninhjärta!

Mary och Anne är tvillingsystrar och bästa vänner. De är så lika att det är svårt att skilja de åt, men inuti är de helt olika. Mary har svårt att se meningen med livet, blir glad av att knäcka människor och är inte rädd för att testa nya saker. Anne är mer lugn och är den som alltid har varit mer ansvarstagande av de två. Tillsammans utgör de även ett medium, Anne kan se andar och Mary låter dem tala genom att låna ut sin kropp. Under en sommar kommer de av en slump i kontakt med en medial grupp som söker efter en liten flicka. Sökandet tar upp den största delen av sommarlovet och ju större plats det övernaturliga tar i deras liv, desto snabbare börjar Mary och Anne glida ifrån varandra. Mary har svårare att se livets ljuspunkter och Anne oroar sig konstant över att Mary ska ta sitt liv.

Det var inte helt lätt att börja läsa den här boken. De övernaturliga inslagen kom så plötsligt och jag förstod inte vad det var. Det känns som om jag vill ha någon sorts bakgrundsinformation om vad ett medim är och hur allt började för Mary och Anne. För nu kunde jag inte riktigt ta till mig det som hände i början, och det kändes som om jag befann mig utanför berättelsen.

Men efter ungefär en tredjedel av boken tycker jag ändå att den kom igång och levde upp till mina förväntningar och blev precis så obehaglig och spännande som jag läst att den skulle vara. Berättelsen blev mer levande när fler karaktärer kom in och den kunde börja berättas på rikigt. Något som jag verkligen gillade var beskrivningen av hur Mary och Anne börjar glida ifrån varandra. Hur deras syskon-och vänskap får en spricka, som växer till en avgrund och hur de inte längre står varandra lika nära. De övernaturliga inslagen blir också bättre beskrivna och i slutet har man en bra bild av vad ett medium är och hur en medial grupp arbetar.

Läs vår intervju med Christin Ljungqvist här!Skrivet av Hanna Kategorier: 14+IdentitetSkilda föräldrarSpänningSvekVänskapövernaturligt

Inlägg senast uppdaterat: 17 februari, 2022