Bokrecension: Kaffekokarkokboken – ett experiment i kokkonst

Titel: Kaffekokarkokboken – ett experiment i kokkonst
Författare: Katja Wulff
Förlag: Telegram förlag

Min dotter kom hem en dag med denna bok och sa att jag bara måste läsa den. Och det gjorde jag. Och skrattade högt. Författaren började våren 2009 laga mat i sin kaffekokare på sitt studentrum för att hon inte orkade ta sig ut i det gemensamma köket. Sedan började hon blogga om det och det blev en sådan succé att bloggen vann Årets matblogg 2010. Och nu finns den som kokbok.

Boken börjar med ett litet intro av Katja och sedan får man lära sig några bra termer så att man förstår recepten. Man kan koka på två sätt, ett – man lägger sakerna som ska kokas i kannan och vattnet i bryggaren, två – man lägger både det som ska kokas och vattnet i kannan. Detta är olika i olika recept. Sedan kommer man till att steka. Då kan man kaffekokarsteka, dvs. lägga det man ska steka direkt på kaffekokarplattan eller kannsteka, dvs. man steker det man vill steka i kannan.

Det som verkar logiskt, dvs. det Katja började med var just nudlar, men det verkar rätt enkelt med t ex falukorv och makaroner som tar cirka en timme. Desto svårare verkar det vara med skånska grisatassar, som tar sex timmar tills de ligger där i gelé … Flygande Jakob verkar intressant, bläckfiskspett, tapas, rårakor och palt också. Men det som man slås av är att allt tar väldigt lång tid. Det som tar längst tid är ärtsoppa med fläsk, som tar hela 20 timmar (ärtorna blötläggs i tolv timmar). Intressant är också prinsesstårtan, med en tårtbotten i kaffekokarplattestorlek av 14 Mariekex och smör. Och som bookiecookie så gillar jag ju givetvis receptet på kalaskakor, där man steker kaksmeten direkt på plattan och sedan lägger på chokladkolasmet ovanpå!

Boken är rolig, och jag ger den fem kakor. Den är väldigt originell och bilderna och layouten är jättefina. Men den är inte så användbar om man nu inte bor kanske just i studentrum. Jag känner ingen lust att börja laga maten i kaffekokaren själv eftersom det verkar så krångligt. Utom möjligen nudlar och gröt. Och kanske snabbmakaroner. Men boken kan vara kul att ge bort som present eftersom den är så fin. Katja har en kul blogg där hon inte bara experimenterar med kaffekokaren utan även gett sig på minikanelsnäckor med plattången: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/