Bokrecension: Johannesnatten – Gull Åkerblom

Recenserad av  Ewenson

Baksidestext:

Ett mycket speciellt hus önskar bekantskap med kattälskande kvinna med tonårig dotter. I utbyte mot vissa åtaganden försäkras rätt person HÖG UTDELNING.
Svar till Brisingamen, d. t. k.

Matilda klippte ut annonsen och la den i sin kupade hand. Ända ut i fingertopparna kände hon att den var riktad direkt till henne.
Ett sådant gåtfullt meddelande måste Matilda, snart 13 år, omedelbart svara på. Följden blir att hon och hennes mamma dras in i en serie mystiska händelser.

Jag drabbades av oväntad nostalgi här om veckan när jag besökte biblioteket. Gick nämligen förbi boken De andra av Gull Åkerblom och författarens namn klingade bekant. Läste baksidestexten bara för att inse att detta ju var den fjärde boken i en serie jag läste när jag var yngre, och som jag letade mig tokig efter vid varje biblioteksbesök – utan framgång eftersom den helt enkelt inte fanns. Jag vägrade tro på att serien var slut efter tredje boken men tillslut föll det hela i glömska ändå. Tills nu.

Nu finns det fyra böcker och den fjärde kom 2006 (Johannesnatten gavs ut första gången 1992), och med den nya omslag till de tre första böckerna i serien (JohannesnattenDrakens öIsflöjten) och hela samlingstiteln Sagan om gudagåvorna.

Jag läste precis ut Johannesnatten och sitter och småler lite för mig själv. Jag hade glömt så mycket av den att det nästan kändes som att läsa den för första gången en gång till och det är ju en trevlig känsla  Mitt gamla intresse för asagudar, runor och nordiska mytologier väcktes på nytt och jag förundrades över hur simpelt skriven den var och ändå fungerade. Känns som att böcker idag är så väldigt komplicerade, även för ungdomar.

Kan hända att jag låter mig färgas av hur mycket jag älskade den här boken när jag var yngre (det kändes verkligen som att träffa en gammal vän), men jag tror nog att den även för dagens ungdomar kan vara spännande och dessutom tankeväckande. Den tar upp bland annat klimatfrågor, att vi bör ta hand om vår planet på bästa sätt, men ur ett mer poetiskt perspektiv.

Visst hade jag gärna sett att boken utvecklades lite mer, den hade lätt kunnat utökas med hundra sidor till utan att det skulle göra mig nåt  Jag läste medvetet utgåvan från 1992, istället för den nya från 2006, för att jag ville läsa exakt samma bok som förr, så jag vet inte om det blivit några fler ändringar än just omslagsbilden och samlingstiteln.

Om jag tänker bort det nostalgiska värdet jag sätter på den här boken, får den 5 kakor, för att den inte känns helt färdig – som sagt, hade varit väldigt roligt om den fått utökas med några fler sidor, äventyret tog slut alldeles för fort.