Bokrecension: Jag ger upp!

Titel: The mark of Athena

Författare: Rick Riordan

Antal sidor: 586

LÀst sprÄk: Engelska

Genre: Fantasy

Annabeth och hennes halvgudskompisar Percy, Jason, Piper, Leo, Hazel och Frank Àr pÄ vÀg för att rÀdda gudarna frÄn den onda urgudinnan Gaia. De romerska och grekiska mytologiska gudarna inser att de mÄste slÄ sig ihop för att ha en chans att slÄ den onda gudinnan i hennes fula spel. Deras fÀrd blir mödosam och full av hinder och inte blir det bÀttre av att Annabeths mor, den oövervinnerliga Athena, har gett henne ett hemligt uppdrag som kan omkullkasta allt!

Jag insĂ„g redan pĂ„ sidan 1 att jag inte tillhör mĂ„lgruppen. Jag Ă€r minst 15 Ă„r för gammal och klassiskt skolad i latin. Till rĂ„ga pĂ„ allt Ă€r jag dessutom en religionsnörd av stora mĂ„tt
 Att övertyga mig om att Bacchus/Dionysos dricker DietPepsi och kallas Mr D Ă€r liksom inte lönt. Nymferna som beundrar Narcissos driver egna bloggar, lĂ€gger upp YouTube-klipp pĂ„ sin utvalde och bĂ€r tröjor med texten ”Mrs Narcissos”. Jag kan visst vara flexibel i min tankegĂ„ng men ”grekiska gudavĂ€rlden möter amerikansk tonĂ„rssĂ„pa med pĂ„lagt burkskratt” blir liksom ingen riktig hit!

Boken Ă€r inte dĂ„ligt skriven egentligen och jag antar att jag kanske skulle gilla den (och ha orkat lĂ€sa ut den) om premisserna var annorlunda. FrĂ„gar man den engelsktalande delen av bloggosfĂ€ren om den hĂ€r boken Ă€r de direkt lyriska! SĂ„ om DU gillar amerikanska tonĂ„rssĂ„por med kĂ€cka one-liners OCH grekisk mytologi i ny tolkning sĂ„ ska du definitivt slĂ„ till pĂ„ den hĂ€r boken.