Bokrecension: I grunden utan skuld

Format: Inbunden
Antal sidor: 308
Förlag: Bokförlaget Forum
CopyrightÄr: 2010
Serie: Sandhamnsdeckarna #3

Baksidetext:

En mörk höstkvÀll försvinner en ung flicka spÄrlöst pÄ Sandhamn. Kriminalinspektör Thomas Andreasson frÄn Nackapolisen deltar i sökandet, som försvÄras av stormar och regn. Till slut ger polisen upp och flickan antas ha drunknat.NÄgra mÄnader senare Àr Sandhamn inbÀddat i snö och is. Thomas barndomsvÀn Nora Linde har av en slump fÄtt reda pÄ att hennes man har varit otrogen. Förtvivlad Äker hon ut till ön med sina söner för att tÀnka efter i lugn och ro. Men nÀr barnen en dag leker ute i skogen gör de ett makabert fynd.Den saknade flickan har bragts om livet och skÀndats pÄ ett fruktansvÀrt sÀtt. Vad kan ha vÀckt ett sÄdant raseri? LedtrÄdarna Àr lika fÄ som dÄ hon försvann, och Thomas fruktar att mördaren kommer att slÄ till igen.

Omdöme:

Som vanligt nĂ€r det gĂ€ller Viveca Sten har vi att göra med en lĂ€ttlĂ€st deckare med alldeles lagom lĂ„nga kapitel. SprĂ„ket flyter fint och man vill gĂ€rna lĂ€sa en sida till
 och en till. Parallellt med den nutida intrigen fĂ„r vi ta del av en berĂ€ttelse som utspelar sig pĂ„ Sandhamn pĂ„ 1920-talet, och sakta flĂ€tas de bĂ„da historierna ihop. SĂ€rskilt den historiska berĂ€ttelsen berör mig. Den Ă€r sĂ„ vĂ€lskriven och gripande att den förhöjer hela bokens helhetsintryck.DĂ€remot Ă€r det nĂ„got som saknas för att “I grunden utan skuld” ska fĂ„ högsta betyg. Det finns smĂ„ detaljer som aldrig fĂ„r nĂ„gon förklaring, och tyvĂ€rr kĂ€nns poliskĂ„ren fortfarande lite för amatörmĂ€ssig.Jag Ă€r dock förtjust i att Viveca Sten har börjat smycka sin berĂ€ttelse med mer omfattande skildringar frĂ„n bĂ„de Thomas och Noras privatliv. Det kĂ€nns inte lĂ€ngre lika förutsĂ€gbart vad som kommer att hĂ€nda dem, och cliffhangern pĂ„ slutet fĂ„r mig att vilja kasta mig över nĂ€sta bok i serien. Det hĂ€r Ă€r utan tvekan Stens bĂ€sta bok hittills!