Bokrecension: Hurusom man sig klädde. En bok om medeltida dräkt av Else Marie Gutarp

Titel: Hurusom man sig klädde. En bok om medeltida dräkt
Författare: Else Marie Gutarp
Produktion: Länsmuseet Gotlands Fornsal

Inlägg skrivet av Hanif

Det här är en bra bok för den som snabbt vill få överblick över vad man hade för kläder på sig på medeltiden. Den är kort, bara drygt 100 sidor och med många bilder. Författaren har inte bara tittat på klädfynd från medeltiden, som är rätt få. (Ett exempel på det är Bockstensmannen, en man som man fann död i en mosse. Han visade sig komma från 1300-talet och kläderna är välbevarade, vilket är ovanligt.) Hon har också tittat på målningar från medeltida kyrkor, som även om de visar bibliska motiv, speglar modet när de tillverkades. På medeltiden hade man nämligen liten uppfattning om hur människor såg ut på Jesu tid, så man använde helt enkelt det mode man såg runt omkring sig. Hon har också tittat på stenfigurer på kyrkor, gravhällar, målade glasfönster och en del bokmålningar.

Det går fort fram, men ger en bra överblick, man får veta skillnaden på mansdräkter, kvinnodräkter, barnkläder, huvudbonader och en del om skor och bälten med mera. Det är bara i kapitlet ”Material och tekniker” jag tycker det blir lite knepigt. Jag vet inget om hur man garvar skinn och hur man behandlar linet så att det går att väva linnetyg … Här kunde författaren kanske utvecklat sig lite så det hade blivit lite klarare för läsaren.

Boken får sex kakor, för att den förutsätter redan att man kan en hel del om olika tekniker, även om till exempel vävning och olika sätt att tillverka bårder. Det enda jag förstod var nålbindning – som jag faktiskt gett mig på själv, recension av mina försök finns här. Men boken är väldigt visuell med många bra illustrationer, så för den mer kunnige som söker inspiration är den nog perfekt. Det finns ett enklare mönster i slutet för den som vill sy. För mer information om du vill sy medeltidskläder, titta här på bloggen under ”Handarbete och sömnad”.