Bokrecension: Himmelsskriket

Vem Mons Kallentoft Ă€r tror jag nog de alla bokintresserade vet, en av landets mest populĂ€re författare. Han har skrivit ett flertal böcker, bl a 12 st om kriminaplpolisen Malin Fors. Jag har lĂ€st nĂ„gra böcker av honom, recenserad hĂ€r pĂ„ bloggen, samt Ă€ven gjort en intervju med honom ( hĂ€r ). Denna gĂ„ng har jag lĂ€st Himmelsskriket.

Sommaren har varit tryckande varm, jobbig för bĂ„de mĂ€nniskor och djur. Dom brukar ju varna för att man inte ska lĂ€mna sina hundar i bilen nĂ€r det Ă€r varmt, Ă€ven om det Ă€r i skuggan och Ă€ven om det “bara” Ă€r kring 20 gradet. NĂ€r det Ă€r sĂ„ varmt som nu sĂ„ skall man definitivt inte lĂ€mna nĂ„gon levande varelse överhuvudtaget i bilen! Men sĂ„ hĂ€nder det vĂ€rsta. Fanny glömmer sin son i bilen, i solen, nĂ€r det Ă€r jĂ€ttevarmt ute. Visserligen har hon varit utbrĂ€nd, men har börjat sĂ„ sakteliga komma tillbaka till sitt vanliga jag. Eller det trodde hon i alla fall. SĂ„ hĂ€nder detta. Lilla Oliver kokas till döds, Fanny blir galen av sorg. Kriminalinspektör Fors blir tillsammans med en kollega kallad till platsen. Det blir en rutinmĂ€ssig utredning, eftersom inget egentligt brott har begĂ„tts. Men sĂ„ intrĂ€ffar ett mord som har koppling till Olivers olyckliga död och Malin och hennes kollegor blir tvungen att titta nĂ€rmare pĂ„ olyckan. Kallentoft förnekar sig inte, utan skriver en roman som griper tag i en frĂ„n första till sista sidan. Jag kunde bokstavligt inte slĂ€ppa ifrĂ„n mig boken utan lĂ€ste den frĂ„n pĂ€rm till pĂ€rm pĂ„ mindre Ă€n en dag. KaraktĂ€rerna Ă€r mycket trovĂ€rdiga, vilket tyder pĂ„ stor mĂ€nniskokĂ€nnedom eller stor erfarenhet av att skriva om mĂ€nniskor – i Mons fall Ă€r det bĂ„de och. Man kommer alla personer sĂ„ nĂ€ra, man förstĂ„r precis deras tankar och kĂ€nslor.  Vad Ă€r en förĂ€lder beredd att göra för sitt barn? Hur lĂ„ngt strĂ€cker sig kĂ€rleken? Finns det nĂ„gon grĂ€ns nĂ€r det rĂ€tta blir fel, kan kĂ€rlek egentligen nĂ„nsin vara fel? Kallentoft beskriver pĂ„ ett strĂ„lande och trĂ€ffande sĂ€tt om förĂ€ldraskapets vĂ„ndor. Man kĂ€nner igen sig, vilket kĂ€nns som en befrielse – man tĂ€nker “Inte bara jag alltsĂ„!”.