Bokrecension: Helgonet

Format: Pocket
Antal sidor: 295
Förlag: Pocketförlaget
CopyrightÄr: 2011
Serie: Hammarbyserien #4

Baksidetext:

NÀr den högt Àlskade och respekterade familjefadern Sven-Gunnar Erlandsson skjuts till döds med ett skott i nacken efter en krogkvÀll i glada vÀnners lag lamslÄs omgivningen. Vem kunde önska livet ur Erlandsson? Enligt alla kÀllor en varm och generös mÀnniska, med religiöst patos och ett brinnande intresse för barn- och ungdomsfotboll. Dessutom ett stort engagemang för samhÀllets utstötta.Det Àr semestertider, men kriminalkommissarie Conny Sjöberg kallar samman arbetslaget frÄn Hammarbypolisen för att ta itu med fallet. Det enda man har att gÄ pÄ Àr en uppblött papperslapp med utfluten text och en uppsÀttning spelkort man funnit i offrets ficka. Kan mordet ha med poker att göra? Var Erlandsson en fuskare som gÄtt för lÄngt och dÀrför avrÀttats med en kula i huvudet? Eller var han offer för nÄgon av de mÀnniskospillror han brukade besöka i husvagnsgettot i Huddingeskogen, och sÄ generöst dela med sig av sitt överflöd till?Utredningen leder poliserna ut pÄ en resa till skrÀckinjagande platser i mörkaste skogen, till ett hillbilly-Sverige de aldrig tidigare stött pÄ, till andra sidan jordklotet och till de svartaste delarna av mÀnniskans sjÀl.

Omdöme:

Liksom Gerhardsens tidigare böcker i Hammarbyserien, Ă€r “Helgonet” en bra och spĂ€nnande deckare. Jag har tyckt sĂ„ mycket om böckerna i den hĂ€r serien att Gerhardsen tillochmed fĂ„tt en plats pĂ„ listan över mina absoluta favoritförfattare. Men den hĂ€r gĂ„ngen Ă€r det tyvĂ€rr nĂ„got som saknas, utan att jag riktigt kan sĂ€tta fingret pĂ„ det. Det kan vara det att jag identifierade gĂ€rningsmannen tidigt i berĂ€ttelsen, eller kanske beror det pĂ„ slutet, som faktiskt kĂ€ndes lite “hafsigt”. Sedan var boken inte lĂ€ngre Ă€n knappa 300 sidor, och det kĂ€ndes som att storyn knappt hann börja innan den tog slut.Dessutom har polisernas privatliv tyvĂ€rr fĂ„tt stĂ„ tillbaka, vilket Ă€r mycket synd. Det Ă€r ju annars den vĂ€l avvĂ€gda blandningen av “intrig” och “privatliv” som, i alla fall i min bok, gjort Gerhardsen sĂ„ framgĂ„ngsrik.Jag vet att Gerhardsen kan betydligt bĂ€ttre Ă€n sĂ„ hĂ€r (Ă€ven om “Helgonet” fortfarande Ă€r mycket lĂ€svĂ€rd), och jag ser fram emot att lĂ€sa fortsĂ€ttningen pĂ„ Hammarbyserien.