Bokrecension: Han Kang: Vegetarianen

Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
LĂ€st format: E-bok
GoodReads medelbetyg: 3.62
Boktipset förvÀntat betyg: 4.0
Betyg: 2.5

Handling

Vegetarianen har belönats med det internationella Man Booker-priset 2016 och blev dÀrmed Han Kangs genombrottsbok utanför hemlandet Sydkorea. Det Àr en prisad berÀttelse om Yeong-hye, som Àr en tystlÄten kvinna i ett traditionellt Àktenskap, som börjar drömma surrealistiska drömmar om blod och brutalitet, kött och kroppar. Och hon bestÀmmer sig dÀrmed att bli vegetarian. Hennes familj har svÄrt för att acceptera detta, eller för den delen hennes envishet som startar en serie av tvÄng och vÄld. Kampen Àr inte endast om hennes matval utan övergÄr till en frÄga om hennes frihet och egna val, hennes kropp och beslut.

Recension

Vegetarianen blir min 5. En bok frÄn Asien i Kaosutmaningen 2017.

Det hĂ€r var en kritikerrosad mörk roman om makt o sexualitet, med inslag av surrealism och samtidigt realism. Jag föredrar vanligtvis tjocka böcker, vilket den hĂ€r inte Ă€r. Även innehĂ„llet Ă€r lite vĂ€l udda för att platsa bland de böcker jag oftast gillar. Men det betyder inte att jag inte uppskattade den. Bokens Ă€mne tar upp psykisk sjukdom och hur den drabbar en hel familj och de olika reaktionerna hos familjemedlemmarna.

Handlingen Àr om Yeong-Hye som, efter en slags mardröm, beslutar sig för att bli vegetarian. Hon verkar vara psykiskt instabil och mÄr inte bra. Boken Àr skriven i tre delar, den första med hennes make som berÀttarröst, den andra genom hennes konstnÀrliga svÄgers ögon och till slut ur hennes systers synvinkel. Men de berÀttar i kronologisk ordning, inte samma sak om och om igen. Den handlar om begÀret för det man inte har, de bÄda iblandade mÀnnen kÀnner att de Àr mera dragna till sina fruars syster Àn till sina egna fruar. Sexualiteten Àr beskriven som en slags rÄ köttslighet.

Överraskande och nytĂ€nkande, lite konstig men Ă€ndĂ„ fascinerande pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Samtidigt som den Ă€r upprörande och lite obehaglig pĂ„ mĂ„nga nivĂ„er pĂ„ grund av det tvĂ„ng, vĂ„ld, blod och den okĂ€nslighet som förekommer i boken. Min slutsats att det inte Ă€r den typ av bok jag gillar och mĂ„r bra av att lĂ€sa, men den Ă€r intressant och vĂ€lskriven.

Asien, Betyg 2.5, Han Kang, Sydkorea