Bokrecension: Half a King

Tankar

Jag skrev ett inlĂ€gg för snart tvĂ„ veckor sedan i vilket jag ventilerade det första intrycket som boken lĂ€mnade hos mig. Det Ă€r lite kul att skriva ner sitt första intryck för oftast nĂ€r man Ă€r igenom en bok sĂ„ tĂ€nker man inte lĂ€ngre pĂ„ den första kĂ€nslan man fick.  SĂ€rskilt i ett fall som Half a King dĂ€r första intrycket skiljer sig ganska rejĂ€lt frĂ„n mitt slutliga omdöme.

Boken

För att undvika spoilers mĂ„ste jag vara vĂ€ldigt luddig kĂ€nner jag. Storyn handlar om prinsen Yarvi som efter fadern och broderns död, mot sin vilja Ă€rver tronen. Han drar tillsammans med sin farbror ut i krig för att hĂ€mnas men hela planen skiter sig och Yarvi hamnar i en situation han inte kunnat förestĂ€lla sig i sina vildaste fantasier. En frĂ€mmande vĂ€rld för en kung. Han skapar nya vĂ€nskaper och boken blir en ”hero’s journey” nĂ€r Yarvi med sin lilla skara vagabonder, till fort tvingas korsa land och rike. Naturligtvis hĂ„ller huvudkaraktĂ€ren huvudet kallt och avslöjar inte sin identitet.

Det Àr storyns grovskiss och jag stannar dÀr. Boken Àr nÀmligen full av plot twists. Den första kommer redan under hÀmndaktionen för faderns rÀkning, i början av boken. Man kan tycka vad man vill om handlingar som kastas om men jag hade föredragit om en del av dem uteblev dÄ jag var mer intresserad av storyn som inte blev av snarare.

En sak jag gillar stark Àr karaktÀrsutvecklingen. Yarvi Àr tvÄ helt olika personer frÄn att man börjar lÀsa tills dess att man Àr igenom. I mitt tidigare inlÀgg beskrev jag honom som en Àngslig person men detta Àndras alltsÄ radikalt i takt med att han mognar och fÄr sjÀlvförtroende.

Kritiken

SprĂ„ket
 AlltsĂ„ jag har sĂ„Ă„Ă„ svĂ„rt för raljerande beskrivningar. KrĂ€ktes lite i min mun under en fĂ€ktningsscen. En karaktĂ€r missade ett hugg och författaren beskrev det som ”svĂ€rdet kysste luften”. Ostigare fĂ„r man leta efter. Det Ă€r ytterst fĂ„ mĂ€nniskor som lyckas skriva lyriskt inom epiken och fĂ„ det att lĂ„ta naturligt.

Sedan sÄ har vi storyn itself. Jag tyckte faktiskt att den Àr ganska trÄkig. VÀntade dock med att skriva recensionen för att lÄta bokens intryck mogna lite och det har det gjort till det bÀttre. Precis efter att jag var fÀrdig med den sÄ tÀnkte jag strunta i resterande tvÄ i serien men börjar ÀndÄ bli sugen pÄ fÄ veta fortsÀttningen. Det rÀddar dock inte Half a King frÄn att vara en ganska trÄkig berÀttelse. Detta har helt enkelt gjorts innan, hundratals gÄnger. KaraktÀrerna rÀddar boken, för dem Àr i mÄnga fall klockrena. SÀrskilt Yarvis farbror som man tyvÀrr inte fÄr trÀffa sÄ mycket.

Betyg

Denna har jag klurat pĂ„ en hel del. FrĂ„n att inledningsvis vara över genomsnitt, till att sjunka ganska lĂ„ngt under och sedan göra en ny vĂ€ndning. Jag har bestĂ€mt mig att inte matcha genomsnittsbetyget pĂ„ 3.98. Boken Ă€r helt enkelt inte sĂ„ bra och faller pga. i min mening, fantasilös story och det ”poetiska” sprĂ„ket som framkallar tĂ„rar i min skĂ€mskudde.