Bokrecension: Gangsterprinsessan

Tankar

Jag har lyssnat eller lÀst mÄnga böcker inom true crime. Intresset för genren började nÄgon gÄng för cirka tio Är sedan nÀr jag pÄ impuls köpte boken Svensk maffia. DÀrefter har jag genom litteraturen tagit mig igenom knarktrÀsk, organiserad brottslighet, trasiga mÀnniskoöden, rikedom, lojalitet, svek och vÀnskap. MÄnga historier har flutit samman och jag har svÄrt att sÀrskilja dem Ät. Vissa etsar sig dock fast, sÄ som Simon HÀgglunds böcker. Nu har jag en till sÄdan bok, nÀmligen gangsterprinsessan.

Boken

Gangsterprinsessan Àr baserad pÄ verkliga hÀndelser och det framgÄr naturligtvis inte vad som Àr sant och fiktion. Vi fÄr följa huvudpersonen Sara genom vad som nÀrmast kan beskrivas som ett fullstÀndigt jÀvla kaos genom helvetets samtliga cirklar. Sara vÀxer upp i Bergsjön under tuffa förhÄllanden. Eller ska man sÀga totalt brutala?
FörĂ€ldrarna Ă€r missbrukare, dysfunktionella och utsĂ€tter familjen för psykisk och fysisk misshandel av den grövre graden. Det Ă€r stundtals sĂ„ vidrigt att jag övervĂ€ger att slĂ€ppa skiten och lyssna pĂ„ nĂ„got annat men samtidigt pĂ„minner jag mig sjĂ€lv att, just denna delen kanske Ă€r fiktion. Detta blir min försvarsmur mot det hemska genom hela boken. Samtidigt upplever jag att jag pĂ„ ett sĂ€tt har en skyldighet att ta del av detta, dĂ€r i min fina villa med tvĂ„ bilar utanför, en fantastisk dotter som sitter bland sina leksaker och skrattar medan jag lagar middag Ă„t familjen och funderar över helgens aktiviteter och kvĂ€llens avkoppling vid mitt Playstation. Just det, boken tar fram den sidan ur mig. Medvetenheten om hur bra man egentligen har det och tacksamheten över detta.

NÄvÀl, Sara vÀxer sÄsmÄningom upp och dras med ett eget drogmissbruk. FrÄn snatteri, inbrott och bilstöld, dras hon in i grövre brottslighet och blir tillslut sjÀlv knarkkurir, mÀnniskosmugglare och avtjÀnar fÀngelsestraff bÄde i och utanför Sverige. Genom livet trÀffar hon mÀngder mÀnniskor inom den undre vÀrlden och fÄr uppleva den smuts som genomsyrar dessa strukturer. FrÄn första parkett.

Jag vÀljer medvetet att inte skriva mer ingÄende om detaljerna kring brotten, personerna och hÀndelserna i boken. Det Àr ingen mening för det Àr sÄ mycket. Det Àr i min mening inte heller sÄ intressant om Sara stjÀl tre bilar eller fem bilar, om hon tar amfetamin eller nÄgon annan drog. Det Àr detaljer. För mig Àr det intressanta mekanismerna bakom en kriminell livsstil. Normaliseringen av det onormala.

Jag har sett diskussioner pĂ„ nĂ€tet dĂ€r ett lĂ€ger pekar pĂ„ Saras aktiva val, medan det andra pratar om strukturer i samhĂ€llet. Det hela blir politiserad i en individualistisk/liberal högerhĂ„llning och en sociologisk/solidarisk vĂ€nsterhĂ„llning. Visst Ă€r diskussionen intressant och relevant men man ska Ă€ndĂ„ inte glömma att boken inte handlar om förklaringar utan Ă€r en skildring av en ung mĂ€nniskas resa genom fördĂ€rvet och jag rekommenderar ett sĂ„dant förhĂ„llningssĂ€tt nĂ€r man lĂ€ser den. Oavsett skĂ€l sĂ„ finns faktumet dĂ€r. Fan Ă€r ritad pĂ„ vĂ€ggen vare sig vi vill eller inte.

SprÄket i boken Àr bra och flyter pÄ. UpplÀsningen lika sÄ. PÄ detta plan lÀmnar Gangsterprinsessan inget mer att önska.

Betyg

En mycket rörande berĂ€ttelse, verkligen. Varje gĂ„ng nĂ„gon ber mig om boktips sĂ„ tar jag upp denna. Det Ă€r en viktig bok som har en högst ödmjukande effekt. Är det ens ett ord? Den kan sĂ€kert vara för rĂ„ och explicit för vissa lĂ€sare men det Ă€r ju en högst subjektiv sak. UpplĂ€sning och sprĂ„k sitter dĂ€r det ska.