Bokrecension: Frost

Författare: Maggie StiefvaterAntal sidor: 285 stFörlag: Ponto pocketSerie: Mercy Falls vargar del 1Utgiven Är: 2009Originalets titel: ShiverGenre: Fantasy, kÀrlek

Grace har alltid betraktat och beundrat vargarna i skogen utanför hennes hus. SĂ€rskilt en varg – hennes varg – som rĂ€ddade livet pĂ„ henne nĂ€r hon var liten.    Sam Ă€r den vargen. Han förvandlas till varg nĂ€r kylan kommer, men nĂ„gra mĂ„nader varje sommar fĂ„r han vara mĂ€nniska. Fast Sams tid som mĂ€nniska blir kortare och kortare, och tillslut mĂ„ste Sam vara varg för alltid.    NĂ€r Sam och Grace trĂ€ffar varandra förstĂ„r de snart att de inte kan leva utan varandra, men det Ă€r Sams sista Ă„r som mĂ€nniska innan han blir varg för alltid. Vintern Ă€r nĂ€ra och Sam kĂ€mpar för att kunna stanna hos Grace.
Jag har bara hört bra saker om den hĂ€r boken, och det förstĂ„r jag. Den Ă€r fantastisk!    SprĂ„ket Ă€r sĂ„ vackert. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men har man lĂ€st boken förstĂ„r man vad jag menar.    KĂ€rleken mellan Grace och Sam kĂ€nns sĂ„ Ă€kta. Den Ă€r romantisk men samtidigt realistisk. Deras öde Ă€r sĂ„ vackert och sorgligt – Sam förvandlas snart till varg för alltid, vĂ€rldens bĂ€sta idĂ©! Jag var fast frĂ„n första sidan och kĂ€nner ett stoort begĂ€r efter de andra delarna.    Jag gillade bĂ„de Grace och Sam jĂ€ttemycket. Grace hade kunnat vara gnĂ€llig, krĂ€vande och feg, men hon var tvĂ€rtom: stark, modig och snĂ€ll. Sam var sĂ„ snĂ€ll, och sĂ„ var han kĂ€nslig och det gjorde att han liksom blev en egen person och inte bara en kille som i vilken kĂ€rleksbok om helst.    BĂ„de titeln och framsidan Ă€r jĂ€ttebra/jĂ€ttesnygga! Titeln passar perfekt in pĂ„ handlingen. Det röda lövet med formen av ett hjĂ€rta pĂ„ framsidan Ă€r verkligen supersnyggt.
    Jag gillar att det stĂ„r hur mĂ„nga grader kallt det Ă€r i början av varje nytt kapitel, och att man fĂ„r lĂ€sa ur bĂ„de Sams och Graces perspektiv.
    MĂ„nga jĂ€mför den hĂ€r boken med Twilight, och det kan jag förstĂ„, men den var Ă€ndĂ„ inte sĂ„ lik tycker inte jag. Det finns mĂ„nga andra böcker som Ă€nnu mer lika Twilight. I den hĂ€r boken Ă€r inte det övernaturliga sĂ„ övernaturligt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, utan mer realistiskt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt (frĂ„ga mig inte hur). Och övernaturlig kĂ€rlek: det var ju liksom inte Twilight som var först med det.     Alla borde lĂ€sa boken, den berörde verkligen, den var fantastisk och Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att fastna i!
Bokens första mening:Jag minns att jag lÄg i snön, en liten röd flÀck av kallnande vÀrme, omgiven av vargar.
MinnesvÀrt citat:Inget speciellt, hela boken Àr sÄ fin.

Saker frÄn boken som inspirerar mig: