Bokrecension: Fotografen av Eva Rydinger

Titel: Fotografen
Författare: Eva Rydinger
Förlag: Ordberoende Förlag

InlÀgg skrivet av Hanif.

Eva Àr med i min skrivargrupp, som jag hÀnger med Àven IRL. SÄ jag har lÀst denna bok i ett mycket tidigare skede, i annan version, som manus. Jag gillade boken redan dÄ och hade tillsammans med flera andra testlÀsare Äsikter som innebar bÄde tummar upp och tummar ner. Men mest upp. Mest fascinerad blev jag dÄ av huvudpersonen Vanja, en fotograf som utforskar kvinnor och deras relationer med sig sjÀlva och sina kroppar.

Nu har jag Àntligen fÄtt lÀsa den fÀrdiga boken och jag vet att det gÄtt mycket vatten under broarna innan den blev till det som jag nu hÄller i min hand. Det kÀnns som att jag har fÄtt vara med som publik och tittat pÄ nÀr denna bok har vÀxt fram och till slut var redo att slÄ vÀrlden med hÀpnad. Det har varit mycket intressant.

Mest fascinerande i den hÀr boken Àr möten mellan kvinnor som hjÀlper varandra nÀr livet Àr svÄrt, krÄngligt eller inte blev som man tÀnkt sig. Kvinnor som tar hand om varandra, Àr Àrliga mot varandra och sÀger det dÀr som man ibland behöver höra, pÄ gott och ont. Vanja tar kameran till hjÀlp och utforskar kvinnorna utifrÄn och in, vill att de ska uppskatta sina kroppar och inte gömma sig bakom masker sÄsom fina fasader, bitterhet eller sorg. Hon vill förlösa kvinnor, fÄ dem att bejaka livet och sig sjÀlva. Men samtidigt tar Vanja hjÀlp av de hon möter. Vanja flyr ocksÄ, men vad? Hon har 43 hjÀrtan i en samling, ett hjÀrta för varje man. De hon alltid lÀmnar. För att hon mÄste vara fri. Men Pontus skaver i hennes stjÀl.

Jag lÀste boken under fruntimmersveckan, vilket var en handling som kÀndes som en tanke. Flera karaktÀrer i boken har nÀmligen fÄtt sina namn efter namnsdagarna. De möts i den hÀr boken, som Àr en glatt smatter av bilder, djupa funderingar och om nyvunna vÀnskaper. Den har ett intressant bildsprÄk som beskriver SkÄne med kÀrlek och livet lika skiftande som havet. Texten Àr som vÄgor som sköljer över en med lÀngtan och av lust.