Bokrecension: Flickan i floden

Titel: Flickan i floden
Författare: Stephen Booth
Genre: Deckare

Stephen Booth har en hel packe böcker skrivna om sina poliser Fry och Cooper. Tydligen. Mig har han gĂ„tt spĂ„rlöst förbi fram tills helt nyligen. Antagligen skulle han fortsatt att vara helt okĂ€nd för mig om jag inte vunnit en nĂ„got suspekt tĂ€vling i Ystad (ja, det fanns en Wallanderkoppling) dĂ€r priset var ovan nĂ€mnda bok. Till handlingen

I en lantlig avkrok i Storbritannien jobbar poliserna Fry och Cooper. (Ja, de gÄr i regel under sina efternamn i boken). Fry Àr en rÀtt ocharmig, kvinnlig kommissarie som brottas med ett solkigt förflutet. Cooper Àr en halvnaiv lantis med rekorderliga ideal. Boken börjar kaotiskt med att Cooper fiskar upp en död flicka ur floden pÄ fritiden. Hennes död tycks vara en olycka, men Cooper vÀgrar likt en pitbullterrier att slÀppa fallet ifrÄn sig. Fry blev för nÄgra Är sen utsatt för en vÄldtÀkt i tjÀnsten och plötsligt finns det en trÀff i DNA-registret. Ska hon kasta sig ut i det okÀnda och slÄss för sin sak?

Det hĂ€r lĂ„ter pĂ„ pappret som en jĂ€ttespĂ€nnande bok. Att huvudpersonerna har komplexa och ovanliga personligheter borde göra boken mer intressant, men sĂ„ blir det inte. För egen del ligger det en del förvĂ€ntningar i namnet Fry, sĂ€rskilt i kombination med Stephen som författaren heter. (Stephen Fry, komiker och författare och allmĂ€n husgud). Och jag blir lite galen pĂ„ att Fry Ă€r sÄ  Blaha, liksom. JĂ€ttetrĂ„kig. Hela storyn Ă€r förresten lite förutsĂ€gbar i vissa avseenden.