Bokrecension: Farsa vid femton

Den hÀr boken har stÄtt pÄ min lÀsa lista hur lÀnge som helst. Direkt nÀr jag fick reda pÄ titeln sÄ hamnade boken pÄ den lÄnga evighets listan. Jag fastnade sÄklart för titeln. Farsan vid femton. Det kom mÄnga kÀnslor nÀr jag bara lÀste titeln. Mikeys flickvÀn Àr gravid och det Àr hans barn. Men Mikey Àr ju bara femton Är. Kommer han verkligen klara det?

Men för att kunna skriva om ett sÄnt hÀr knivigt Àmne sÄ mÄste man bearbeta boken, det finns vÀldigt mÄnga ungdomar dÀr ute i vÀrlden som har fÄtt oönskade gradiviteter. Och enligt Joanna sjÀlv ville hon att den hÀr boken skulle hjÀlpa dom. Speciellt pappor. Men en bok som ska hjÀlpa ungdomar rÀcker inte pÄ 57 sidor. Boken hjÀlpte inte mig pÄ nÄgotvis och jag förstÄr inte hur den hÀr boken kan hjÀlpa nÄgon annan.

Den hÀr fÄr tyvÀrr inte sÄ höga betyg. Det beror pÄ mÄnga saker. Dels för att jag hann aldrig lÀra kÀnna Mikey och hans flickvÀn. NÀr jag lÀser böcker vill jag att karaktÀrerna ska kÀnnas som min egna vÀnner. Det uppnÄddes inte i den hÀr boken tyvÀrr.

Man kan inte skriva om ett sÄ knivigt Àmne pÄ 57 sidor. Det förstÄr tillochmed min mormor. Det gÄr bara inte, och dels med att boken var sÄ kort sÄ har jag fortfarande massor med frÄgor som Àr osvarade. Hur kommer det gÄ för dom? Blir det en pojke eller flicka? HÄller dom ihop som par? Kommer Mikey vÀxa till sig? I boken sÄ fÄr man följa Mikeys tankar och handlingar. Vilket gjorde boken Ätminstonde liite intressant.