Bokrecension: En engelsman I Paris

Författare: Nicolas Barreau
Format: Inbunden
Antal sidor: 283
Förlag: Bokförlaget Forum
CopyrightÄr: 2011

Baksidetext:

TrettioÄriga Aurélie Bredin vandrar ensam och sorgsen pÄ Paris gator. Hennes far har nyligen dött och hennes pojkvÀn har lÀmnat henne för en annan kvinna. Under sin promenad kommer hon till en bokhandel dÀr hon hittar boken En engelsman i Paris  av den engelska författaren Robert Miller. Boken beskriver hur han kom till Paris för en lansering och trÀffade en kvinna. Till sin förvÄning upptÀcker Aurélie att kvinnan liknar henne sjÀlv och att berÀttelsen delvis utspelar sig pÄ pappans restaurang, Temps de Cerices, som hon nu fÄtt Àrva. Aurélie blir besatt av att fÄ trÀffa författaren. Hennes försök att kontakta den attraktive men skygge Robert Miller lyckas inte. Framförallt Àr redaktören pÄ förlaget inte hjÀlpsam. Men Aurélie ger inte upp. Hon skriver till författaren och bjuder honom pÄ en romantisk middag. Och en dag fÄr hon svar.

Omdöme:

Vid ett av mina senaste biblioteksbesök föll det sig sĂ„ att “En engelsman i Paris” fick följa med mig hem, utan att jag egentligen hade tĂ€nkt det. Ärligt talat trodde jag knappt att jag skulle hinna lĂ€sa den, men det var dĂ„ en himla tur att jag tog mig tid att göra det, för den visade sig vara en riktig pĂ€rla!Barreaus sprĂ„k Ă€r lĂ€ttflytande och sĂ„ mĂ„lande att man riktigt kan kĂ€nna bĂ„de doften och stĂ€mningen frĂ„n Paris gator medan man lĂ€ser. Och för en frankofil som jag gör det inget att det finns en hel del franska meningar som saknar översĂ€ttning.Det Ă€r lĂ€tt att tycka om de tvĂ„ huvudkaraktĂ€rerna och innan man vet ordet av har man lĂ€st ut hela den mysiga historien. Ja, den Ă€r mysig! Och dessutom bĂ„de humoristisk och romantisk – pĂ„ en alldeles lagom nivĂ„. Det blir en del gapskratt och Ă€ven en och annan tĂ„r medan man lĂ€ser denna varma och fina berĂ€ttelse som faktiskt mĂ„ste klassas som riktigt bra feelgood. Årets mysigaste bok Ă€r hĂ€r!