Bokrecension: Efter syndafloden

I en nĂ€ra framtid försöker mĂ€nniskan överleva pĂ„ ett översvĂ€mmat klot. Jorden Ă€r tĂ€ckt av vatten och folk har tagit sin tillflykt till högt belĂ€gna mark- och bergsomrĂ„den. I sju Ă„r har Myra sörjt sin Ă€ldsta dotter Row, den som hennes make en tag kidnappade mitt framför Myras ögon och förde bort. I sju Ă„r har en mamma tillsammans med sin yngsta dotter Pearl letat överallt. De bor pĂ„ sin bĂ„t och lever av vad havet har att ge, de fiskar och bedriver byteshandel för att skaffa sig det som behövs. Livet gĂ„r sin gilla gĂ„ng, tills en dag dĂ„ Myra fĂ„r reda pĂ„ att Rows synts till i ett samhĂ€lle lĂ„ngt norrut. Myra och Pearl inleder en kamp mot tiden och gör allt de kan för att komma norrut – Ă€ven om det innebĂ€r att svika mĂ€nniskor som vill dem vĂ€l, som bryr sig om dom.  NĂ€r jag lĂ€ste den hĂ€r boken slogs jag av likheten med Karin Boyes dikt I rörelse, dĂ€r slutsatsen Ă€r att det Ă€r vĂ€gen som Ă€r mödan vĂ€rd, inte nödvĂ€ndigtsvis mĂ„let. Det passar in pĂ„ Myra. Denna resa Ă€r inte bara en resa i yttre bemĂ€rkelse, utan Ă€ven en inre resa, dĂ€r Myra kommer att upptĂ€cka sanningar som sig sjĂ€lv, tvingas att acceptera verkligheten och samtidigt försonas med det förflutna. Montag Ă€r strĂ„lande pĂ„ att beskriva det inre kĂ€nslolivet, samt att skriva mycket trovĂ€rdiga karaktĂ€rer. Den hĂ€r romanen Ă€r inte sĂ„ mycket en action i ren fysisk bemĂ€rkelse utan snarare en kĂ€nslomĂ€ssig thriller. Visst förekommer det skarpa situationer, men fokus ligger inte dĂ€r. Handlingen fokuseras pĂ„ vad som formar en mĂ€nniska, hur omstĂ€ndigheter och miljö kan pĂ„verka en mĂ€nniskas beslut och handligar – och natruligtvis vad vi mĂ€nniskor gör med den jord vi bebor och Ă€r beroende av. Den hĂ€r boken Ă€r en sĂ„dan bok som stannar kvar.