Bokrecension: Efter Alaska av John Green

Titel: Efter AlaskaOriginalets titel: Looking for AlaskaFörfattare: John GreenAntal sidor: 309Förlag: Bonnier CarlsenDu kan lÀsa mer om boken / köpa den hÀr: Adlibris, Bokus eller CDON

”
om mĂ€nniskor var regn, skulle jag vara ett duggregn och hon en monsun.”

Handlin: Miles Halter letar efter ett Stort Kanske, och dĂ€rför beger han sig till internatskolan Culvert Creek, dĂ€r han möts av en helt ny vĂ€rld. En vĂ€rld som bestĂ„r av första blosset, fyllan, busset och en hel massa annat. Och dĂ€r, mitt i allt det nya och knasiga han dras in i, finns Alaska Young – tjejen som bor nĂ„gra hus bort och Ă€r olika alla andra Miles trĂ€ffat. Hon Ă€r bĂ„de smart, sexig och knĂ€pp, och ganska snart blir det uppenbart att hon kommer att förĂ€ndra hela Miles tillvaro.
Vad tycker jagEfter Alaska var en
annorlunda bok. Faktum Ă€r att medan jag sitter och skriver det hĂ€r har jag fortfarande lite svĂ„rt att figurera ut vad den egentligen handlade om och vad den lĂ€mnade efter sig. Men nĂ„got var det.        PĂ„ mĂ„nga sĂ€tt pĂ„minde Efter Alaska faktiskt en del om PappersstĂ€der, och John Greens still gick ocksĂ„ att kĂ€nna igen ifrĂ„n Den andra Will Grayson, och till och med Förr eller senare exploderar jag (de tre andra böckerna jag lĂ€st av John Green hittills). Jag börjar kĂ€nna igen hans sĂ€tt att skriva, hans sĂ€tt att bygga historier och karaktĂ€rer, och Ă€ndĂ„ har jag aldrig en aning om vart hans berĂ€ttelser kommer att föra mig.       Precis som i hans tidigare böcker finns dĂ€r de udda karaktĂ€rerna som bygger upp en vĂ€ldigt annorlunda historia. Men det funkar. John Green vĂ€ver ihop all det hĂ€r udda och annorlunda, och ibland till och med konstiga, och skapar nĂ„got ganska fint av det hela. NĂ„got som egentligen Ă€r större Ă€n vad jag hunnit lista ut Ă€n.       Okej, jag inser att det hĂ€r inte Ă€r nĂ„gon sĂ€rskilt objektiv bokrecension. Jag har lite svĂ„rt att vara objektiv nĂ€r det kommer till John Green, och en liten del av mig vill tro att allt han skriver blir mĂ€sterverk. För han Ă€r en författare som skapar mĂ€sterverk. Jag menar, Förr eller senare exploderar jag var fantastisk, och bĂ„de PappersstĂ€der och Den andra Will Grayson var Ă„tminstone till en liten liten del mĂ€sterverk.       NĂ€r det kommer till Efter Alaska Ă€r den vĂ€ll inte direkt ett undantag. Den var vĂ€ldigt bra (Ă€ven om den, enligt mig, inte var lika bra som Förr eller senare exploderar jag), den var stark pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, och sjĂ€lvklart fanns dĂ€r sĂ„ mycket mer till berĂ€ttelsen Ă€n det man först sĂ„g (eller sĂ„ vill jag bara tro det eftersom John Green i mina ögon Ă€r en författare som skapar mĂ€sterverk, men det Ă€r sĂ„ jag ser det i alla fall). Efter Alaska kĂ€nns som en stor och viktig berĂ€ttelse, speciellt sĂ„ hĂ€r i tonĂ„ren. För den handlar mycket om att livet och döden. Om att lida och gĂ„ vidare. Om att ibland kanske inte ha alla svaren och att det Ă€r okej.        Samtidigt kĂ€nns berĂ€ttelsen ibland lite oklar. Mycket av det som hĂ€nder hĂ€nder bara. Utan nĂ„gon direkt anledning. Utan att vara kopplat till nĂ„gon större bild. Mycket kĂ€nns sĂ„ spontant. Helheten finns dĂ€r, men den Ă€r utblandad med massa saker som bara hĂ€nder. Fast pĂ„ sĂ€tt och vis kanske det Ă€r bra, i vanliga livet Ă€r ju allt inte alltid direkt kopplat till en större bild.        Vad jag gillar med John Green Ă€r att det alltid kĂ€nns som om det finns en tanke bakom det hans skriver. Som om berĂ€ttelsen inte bara Ă€r som den Ă€r, utan att det finns mening med den. Ja, Efter Alaska kĂ€ndes lite vardaglig och ibland rörig men den kĂ€ndes ocksĂ„ djup och annorlunda och viktig – Ă€ven om jag inte kommit helt under full med verken berĂ€ttelsen eller dess mening Ă€n. Jag gillade den för att jag gillar John Green, sĂ„ enkelt Ă€r det kanske.        EfterAlaska var en bra bok, Ă€ven om det jag skrivit om den hĂ€r Ă€r lite oklart. Gillar du John Greens Andra böcker, t.ex PappersstĂ€der, tycker jag definitivt att du ska ge denna en chans. Har du inte lĂ€st nĂ„got av John Green tidigare tycker jag fortfarande att boken Ă€r vĂ€rd en chans. Kanske faller inte alla för berĂ€ttelsen, men den Ă€r Ă„tminstone vĂ€ll skriven.

Betyg: 7,5 av 10

”Man Ă€r fast i labyrinten hela livet och bara tĂ€nker pĂ„ hur man ska komma ur den en dag och hur hĂ€ftigt det kommer att bli. Och att tĂ€nka sig den framtiden hĂ„ller en igĂ„ng, men man gör det aldrig. Man anvĂ€nder sig bara av framtiden för att fly frĂ„n nuet.”
Har du lÀst Efter Alaska eller nÄgon av John Greens andra böcker? Dela gÀrna med dig av dina tankar!!
KramKimberly