Bokrecension: Dyngkåt och hur helig som helst – Mia Skäringer

Jag började läsa ”Dyngkåt och hur helig som helst” av en ren tillfällighet. Det var trist väder, jag var trött, orkade inte göra någonting och humöret var i botten. Då hittade jag boken, jag ska inte säga att den tilltalade mig i början och att jag drogs till den, för så var det inte. Den låg helt enkelt överst i bokhyllan efter det att min mamma hade läst den, efter att ha blåst bort lite damm och insett att det var Mia Skäringer på framsidan, skådespelerskan från Solsidan som jag själv tycker väldigt mycket om, bestämde jag mig för att läsa. Flera timmar senare satt jag fortfarande kvar och var halvvägs igenom den, och det hade blivit helt omöjligt att behålla det dåliga humöret.

Dyngkåt och hur helig som helst är en bok bestående av Mia Skäringers olika krönikor, blogginlägg och texter. Och den är otrolig! Skäringer blandar känslofyllda stunder, humoristiska texter, citat, personliga inblickar och direkta sanningar om livet och boken fick mig att skratta, gråta och kanske inse att även dåliga stunder är fina. Du som trodde att Mia Skäringer var perfekt, levde som en stjärna och var omtyckt av inte minst sig själv inser att så är inte riktigt fallet, men jag lovar att du inte kommer att bli besviken.  I Skäringers texter skriver hon om sig själv, sin familj och sin vardag, om hur det är att bo på en ö, skild men med en ny man, huset fullt av barn och en hund och där alla har sina speciella behov. Dyngkåt och hur helig som helst är för mig den nakna sanningen om livet, och jag, som inte har barn, man, hund, tvätt eller ”mammaproblem” kan ändå känna igen mig i det hon skriver. Få vågar skriva och uttrycka sig på ett så rått och sanningsenligt sätt som Mia Skäringer gör, och det beundrar jag henne för!

Tveka aldrig att läsa boken, som är så lätt men ändå djup att du önskar att den var längre, för den är värd sin tredubbla vikt i guld. Skit i alla klyschor, alla regler, normer och idyller, glöm det som är perfekt, glöm fasaden och glöm allt som egentligen inte spelar någon roll. För Dyngkåt och hur helig som helst, och Mia Skäringer lämnar ingen oberörd.