Bokrecension: Drakväktaren

Drakväktaren är den första boken i en trilogi. Genom alla böcker får man följa med slavflickan och draken Long Danzi [Dansa]. Författaren till boken är Carole Wilkinson som kommer från England, hennes mest framgångsrika bok är just: Drakväktaren. De andra två delarna heter: Purpurdraken och den sista heter Drakmåne. Jag tycker själv att alla tre böcker har en väldigt vacker harmoni i framsidan och gör en genast lässugen.

Berättelsen handlar om slavflickan Ping som bor på Huanglingberget, såld till den grymma mäster Lan. Hon minns inte sina föräldrar innan hon blev såld. Skulle de varit ett bättre liv? Sådana frågor dyker upp i Pings minne hela tiden. Berättelsen utspelas i Kina under Handynastin epoken och själva årtalat är år 141 f Kr. Förr fanns det mer drakar i världen än nu under Handynastin. Men i en slags bur finns 2 fångade drakar kvar, förr fanns de 2 dussin. Men just den dagen dör den näst sista drake i fångeskapet av sorg och den andra draken ylar förtvivlat. Slavflickan tar på sig skulden och tar hand om den andra draken bättre än någonsin. Snart är de riktigt goda vänner och tillsammans med hennes råtta Hua, flyr dem. Flykten ger Ping en ny omstart i livet. Men hon blir rädd och vill tillbaka till att bli den lilla och obetydelsefulla slavflickan igen. Förtvivlad, är det ända ord som beskriva hennes känsla och plötsligt kan Ping hör draken röst i sitt huvud. Men i fångeskapet där draken suttit fast, fanns en purpurfärgad sten med mjölvita virvlar i. Stenen hade fängslat henne och nu är stenen det viktiga. Nu när de rymt vill draken åka till havet med stenen. Men går Ping med på det? Vad är det för slags vacker sten som draken hade med sig? Hur kan Ping höra drakens röst i huvudet?

Det här är en vacker och gripande berättesle om slavflickan som är så rädd och vek från början men som finner styrkan att finna sig själv under rädslan. Författaren gör verkligen den här berättelsen till sin rättvisa. Den är filsofisk och författaren fick sin inspiration av 2500 år gammalt kinesiskt verk och eftersom jag är något av ett Kina/Japan-freak, så gör sig boken väldigt bra i mina ögon. Jag älskar förklaringen på draken som har morrhår. Plus att jag älskar Kina som äter med pinnar och det finns bambu-stånger där och miljön är så vacker osv.

Språket i boken var verkligen helt underbart och väldigt filosofiskt. Språket är målande och platserna väl beskrivna och den blir aldrig tråkig på riktig.

Karaktärerna är alltid förutsägbara (vilket är bra så att de inte helt plötsligt säger något som man inte alls trodde om dem) och de är väldigt vackra skildringar mellan karaktärerna.

Sammanfattat tycker jag att boken var väldigt vacker och fin. Den får 9 av 10 stjärnor från mig och jag tycker absolut att man ska läsa boken! Det är ett av mina ablouta boktips till er! Jag tycker att berättelsen är både riktad till ungdomar och till vuxna. Åldersgränsen är ungefär 11 år, över den förstår man handlingen bra och läsningen blir lätt. Men den får ingen åldersgräns från mig för att den är för läskig på något vis! Utan att den blir svårare i språket. Boken är 314 sidor och hyfsat lättläst och jag kan säga att jag mycket gärna läser nästa bok!