Bokrecension: Dotter saknad

Även om man inte lĂ€st böckerna sĂ„ kĂ€nner man till Anna Janssons Maria Wern, för man har högst troligt sett filmerna som bygger pĂ„ Janssons böcker. Nu har författarinnan börjat pĂ„ en ny deckarserie,som handlar om Kristoffer Bark. Den första boken heter Dotter saknad och handlar om kriminalinspektör Barks sökande efter sin försvunna dotter. Dottern försvann pĂ„ sin möhippa för fem Ă„r sedan och allt sedan dess har Bark letat överallt, frĂ„gat ut precis alla personer runtomkring sĂ„ till den grad att han har kommit att omtalats som den galna polisen. I denna veva fĂ„r Bark ansvar för ett cold case-fall med stora likheter med försvinnandet av hans dotter och det blir nĂ€stan omöjligt för honom att hĂ„lla privatlivet skiljt frĂ„n arbetet. Till rĂ„ga pĂ„ allt krĂ€ver hans chef att Bark börjar i terapi för att tygla sina vredesutbrott.

Boken handlar om hur arv och miljö kan spela in för hur ens liv blir, vilka skyddsmekanismer som man tar till nÀr verkligheten blir outhÀrdlig. Det handlar ocksÄ om bandet mellan förÀlder och barn och vad som hÀnder nÀr detta bryts.

Jag har gillat böckerna om Maria Wern, men detta Ă€r faktiskt snĂ€ppet bĂ€ttre! Intrigen, sprĂ„ket, karaktĂ€rsbeskrivningarna, humorn – allt stĂ€mmer, Ă€r trovĂ€rldigt, fastnar. Det Ă€r inte ofta man stöter pĂ„ sĂ„dana hĂ€rhelgjutna deckare, lite mer “gammaldags”, den stilen som jag tycker om – inte som det Ă€r mest nu för tiden, s k spĂ€nnigsromaner, inte riktiga deckare av det gamla snittet.

SpÀnningen hÄlls vid liv Ànda till slutet, som kommer med en ovÀntad upplösning som gör att man inte förrÀn de sista sidorna vet vem som Àr den skyldige. Ett fantastiskt upplÀgg! LÀs den!