Bokrecension: Det värsta med min syster

Det värsta med min syster (ingår inte i en serie) handlar om den grabbiga Martina som i boken kallas Marty och hennes storasyster Melissa. Författaren till boken heter Jacqueline Wilson som är född 1945 och kommer från England. Hennes böcker har blivit känd världen över och hon är en grym ungdomsförfattare. Vissa av hennes böcker har till och med blivit filmer. En av dem är t.ex. Tracy Beaker som återkommer som en TV-stjärna i repris många gånger på barnkanalen.

Huvudpersonen är grabbiga Marty som gör en serie i boken, där Mäktiga Mart har huvudrollen, hon tecknar dem ständigt och kommer på nya ideér genom bokens gång. Den tjejiga Melissa (hennes storasyster) med ett rosa rum och smink är hennes raka motsats. Smink, varför behöver man det? Rosa, vad är den färgen fin för? Marty bor i sin grabbiga koja (rum) som ser ut som en soptipp. Deras familj får inte tillräckligt med pengar. Pappan jobbar med en resebyrå i sitt vardagsrum, medan mamman syr i sovrummet. Men när mamman plötsligt får jättemycket med beställningar på kläder, tvingas Marty flytta ut ur sin koja, för att mamman ska få plats med sina sy-material och klädesplagg. Hon får lov att (det värsta tänkbara!) flytta in i sin systers rosa rum! Det är en fin bok om syskonen som är så olika det bara går att bli varandra! Vi får uppleva syskonkärlek och värme i den här boken.

Karaktärerna tycker jag var bra, det var en bra harmoni mellan deras personligheter. Jag tyckte om den grabbiga Marty som kändes verkligen levande och som en verklig karaktär. Även Melissa och de andra karaktärerna fastnar man lätt för. Ibland blir man riktigt störd på Melissa som är så dominant mot sin syster i boken!

Miljön i boken känns nu-tid och fräsch. Jag gillar att det här utspelas nu och inte på medeltiden, eftersom den moderna-tiden sätter sin prägel på boken.

Språket i boken är modernt och skönt att läsa. Det är inte direkt svåra ord som man hakar upp sig på och det är inte svåra namn att komma ihåg hela tiden, vilket får pluspoäng. Jag tycker om Jacquelines förklaringar på saker, människor och miljöer. Det gör boken målande och bra.

Däremot har jag själv inga syskon, vilket satte en hake för boken. Om man däremot har syskon kan man lättare – enligt mig – känna igen sig i boken. Så jag hade inte så stor medkänsla för boken, vilket gjorde att jag kände mig lite utanför den världen.

Jag tyckte extra mycket om det spänningsfyllda slutet. Det var känsloladdat och perfekt skrivet.

Sammanfattat tycker jag att boken var ganska bra. Men mina förväntningar blev inte överträffade. Men inte heller under. Jag tyckte boken var bra eftersom det bara handlade om Marty i jag-perspektiv. Det trodde jag inte när jag skulle läsa den. Men jag tycker absolut att den är läsvärd, speciellt om man har syskon. Mina poäng blir 7 av 10, en ganska bra och lättläst bok jag kan rekommendera från 10 år och uppåt. Även vuxna skulle nog kunna glädjas av att läsa den.

Jag vill tacka Kajsa också för att hon tipsade mig boken, läs också hennes underbara recensioner! Bloggadress: http://kaajass.blogg.se/