Bokrecension: Det borde finnas regler

IgÄr gÀstbloggade jag pÄ dagensbok.com dÀr jag skrev en recension pÄ Det borde finnas regler. HÀr kommer recensionen igen:

Det borde finnas regler Àr en hÀrlig bok om att vara mitt i tonÄren, inte lÀngre barn men inte heller vuxen. Om framtidsdrömmar, första förÀlskelsen och vÀnskap som sÀtts pÄ prov. Författaren Lina Arvidsson kallar den sjÀlv för en fjortisroman. Med sÄ mycket igenkÀnning som i Det borde finnas regler inser vi nog alla att vi nÄgon gÄng mÄste ha varit lite fjortisar.FjortonÄriga Mia tycker inte att hennes tillvaro kan bli vÀrre, hon bor i en liten hÄla mitt ute i ingenstans dÀr det aldrig hÀnder nÄgot spÀnnande. Som tur Àr har hon sin bÀsta kompis Mirjam. Mirjam som Àr sÄ vacker att hon kan förföra Àldre mÀn, som Per till exempel. Mia hatar Per för att han tar Mirjam ifrÄn henne och dessutom Àr Àcklig. Mias och Mirjams vÀnskap Àr sÄ dÀr overkligt perfekt men ÀndÄ vÀldigt nÀrvarande. Den positiva energin, glÀdjerusen, spÀnningen och Àven alla de arga kÀnslorna nÀstan strÄlar ut genom boken, och hela tiden kÀnner jag med dem. I allt som hÀnder.BÄde Mia och Mirjam drömmer om att bli konstnÀrer, börja pÄ gymnasiet tillsammans med coola kulturmÀnniskor, flytta till en storstad och bli framgÄngsrika. De gör verkligen det bÀsta av sin tillvaro, de har alla möjliga galna och tokiga idéer som de gÀrna sÀtter i verket. SjÀlv Àr det omöjligt att inte kÀnna bÄde ett sting av avundsjuka och denna Äterkommande starka igenkÀnning för bÄde Mia och Mirjam.

Som en motpol till dessa tvĂ„ livliga tjejer finns Karl. Deras kompis som Ă€r ett intellektuellt geni och tillbringar större delen av sin tid begravd i tjocka böcker. Karl vet alltid de rĂ€tta sakerna att sĂ€ga och hur situationer ska hanteras. Tillsammans börjar han och Mia spionera pĂ„ Mirjam och Per. Planen Ă€r att avslöja att Per inte Ă€r sĂ„ fantastisk som Mirjam tror, för det kan vĂ€l ingen vara?NĂ€r Mia sedan trĂ€ffar Vlad pĂ„ en fest lyckas hon glömma Per för en kort stund. Vlad Ă€r sjutton, bor i egen lĂ€genhet och spelar i ett band. Han umgĂ„s med kulturmĂ€nniskor och skriver sina texter pĂ„ skrivmaskin för att han gillar ljudet. Mia blir tokförĂ€lskad men vet inte hur hon ska vĂ„ga ta steget. NĂ€r inte ens Karl har svar pĂ„ den frĂ„gan önskar hon att det fanns regler för hur sĂ„dant ska hanteras.Det Ă€r sprĂ„ket som framför allt förgyller berĂ€ttelsen om Mia och Mirjam. Ett sprĂ„k som Ă€r bĂ„de unikt och fyndigt vilket ger berĂ€ttelsen en egen personlighet. Det Ă€r humor och allvar om vart annat, precis som hos bokens karaktĂ€rer. I min lĂ€sning kunde jag ibland irritera mig pĂ„ att boken saknade kapitelindelning, men det var ocksĂ„ det enda som fanns att irritera sig pĂ„.I övrigt Ă€r Det borde finnas regler en berĂ€ttelse som kommer att Ă€lskas av bĂ„de tonĂ„ringar och vuxna. Jag Ă€r bara en av mĂ„nga som kommer att sitta och le Ă„t Mias och Mirjams mĂ„nga samtal och tokiga idĂ©er.Missa inte vĂ„r tĂ€vling dĂ€r vi lottar ut tvĂ„ ex av boken! Skrivet av Elin Kategorier: 14-14+Elins FavoriterKĂ€rlekVĂ€nskap