Bokrecension: Den lilla bokbussen i Provence

Nina George blev kĂ€nd för en större lĂ€sekrets i och med sin roman Den lilla bokhandeln i Paris Bazar, 2016). Sedan dess har hon skrivit tvĂ„ böcker till och hennes senaste Ă€r en fristĂ„ende uppföljare till debutromanen och heter Den lilla bokbussen i Provence (Bazar, 2020). I debutromanen Den lilla bokhandeln i Paris sĂ„ nĂ€mns en fiktiv roman som heter Söderns ljus och som Ă€r skriven av pseudonymen Sanary. George fick mĂ„nga brev om denna roman av lĂ€sare som ville veta mer om den, eftersom den spelar ganska stor roll i (den riktiga) romanen. Hon var tyvĂ€rr tvungen att meddela att Söderns ljus var ett pĂ„hitt, en roman i romanen. Men nu har hon skrivit just den boken, Den lilla bokbussen i Provence, pĂ„ orginalsprĂ„ket tyska SĂŒdlichter. Det hade varit bĂ€ttre om den svenska titeln hade varit en direktöversĂ€ttning av den tyska, dvs Söderns ljus, för nu förvĂ€ntar man sig att det Ă€r bokbussen som Ă€r i centrum, vilket inte alls Ă€r fallet, för det Ă€r ju just Söderns ljus som Ă€r det.

Francis Meurienne startar ett bibliotek pĂ„ hjul. Året Ă€r 1968 och studenterna gör revolt och demonstrerar i Paris och Ă€ven pĂ„ andra stĂ€llen (KĂ„rhusblockaden iUppsala). FrĂ„n början möts han av misstĂ€nksamhet frĂ„n ortsbefolkningen men han har hjĂ€lp av sin dotter Marie-Jeanne. Hon har en mĂ€rklig förmĂ„ga, hon kan nĂ€mligen bokstavligen se vilka mĂ€nniskor som Ă€lskar varandra, hon kan se kĂ€rleken i form av ett ljus som strĂ„lar ut frĂ„n mĂ€nniskorna pĂ„ olika stĂ€llen. Det Ă€r detta som Marie-Jeanne kallar för Söderns ljus. BerĂ€ttarrösten i boken Ă€r KĂ€rleken sjĂ€lv och vi fĂ„r vara med i det första mötet mellan KĂ€rleken och Marie-Jeanne, som kommer att pĂ„verka bĂ„da pĂ„ ett outplĂ„nligt sĂ€tt. Marie-Jeanne kommer ocksĂ„ att betyda mycket för mĂ€nniskor i sin nĂ€rhet, nĂ€r hon genom sin förmĂ„ga och böckernas alkemi kan pĂ„verka mĂ€nniskor i rĂ€tt riktning s a s.  Boken Ă€r en enda stor kĂ€rleksförklaring till litteraturen, precis som sin föregĂ„ngare om den lilla bokhandeln i Paris. Fast nu Ă€r Ă€ven KĂ€rleken sjĂ€lv med ocksĂ„, vilket gör det till en bok som man kommer att Ă„tervĂ€nda till gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng pga den uppenbara kĂ€rleken till bĂ„de mĂ€nniskor och litteratur. Den lilla bokbussen i Provence handlar om samspelet mellan mĂ€nniska och bok, om samspelet mellan KĂ€rlek och mĂ€nniska och om kĂ€rleken mellan mĂ€nniskor. Allt detta pĂ„ ett trĂ€ffsĂ€kert sprĂ„k utan nĂ„got överflödiga ord.  Författaren sjĂ€lv skriver att bokens titeln sĂ€kert kommer att skilja sig Ă„t mellan olika översĂ€ttningar, men jag förstĂ„r egentligen inte varför den inte kunnat fĂ„ orginaltiteln? Eller, jo, jag kan förstĂ„ tanken, man vill knyta an till den första boken och de följande böckerna som alla (nĂ€stan) har Den lilla
i titeln. Fast Söderns ljus hade varit mycket bĂ€ttre, knytit ihop sĂ€cken, varit pricken över i:et.