Bokrecension: Den andre Will Grayson

Will Grayson’s bĂ€sta vĂ€n Tiny Cooper har skrivit en musikal som han ska sĂ€tta upp pĂ„ skolan. Will kĂ€nner sig utanför och undrar om Tiny verkligen tycker om honom egentligen, eller bara Ă€r med honom för att det alltid har varit sĂ„. NĂ€r Will ska gĂ„ pĂ„ en konsert tillsammans med Tiny och nĂ„gra andra har den som gjort Will’s falska pass skrivit fel, sĂ„ Will kommer inte in. ÄndĂ„ gĂ„r de andra in pĂ„ konserten och lĂ€mnar honom ensam utanför.

Will Grayson har trÀffat en kille pÄ internet, men det blir inte riktigt som det ska nÀr de ska trÀffas i verkligheten. Will blir helt förkrossad och vÀldigt förbannad.

Just dÄ, pÄ den kvÀllen, möts de bÄda sextonÄriga killarna med samma namn. Den ena Will Grayson Àr ledsen över att hans internetdejt blev sÄ misslyckad, den andre Will Grayson kÀnner sig övergiven och osÀker pÄ kÀrleken. NÀr de trÀffats blir ingenting som förr.
____________________________________________________________________________

Jag tycker verkligen om den hĂ€r boken. Den Ă€r annorlunda, rolig och tĂ€nkvĂ€rd. Åt vissa saker skrattade jag medan vissa saker var vĂ€ldigt “allvarliga”. Författarna har gjort ett vĂ€ldigt bra jobb med att fĂ„ till en stĂ€mning i boken tycker jag!

John Green och David Levithan har skrivit vartannat kapitel. Den ena Will Grayson’s kapitel innehĂ„ller inga stora bokstĂ€ver, inte efter en punkt och i början av namn. Jag tyckte det var jobbigt i början, men kom in i det efter ett tag. (Ibland anvĂ€nds det stora bokstĂ€ver, men dĂ„ typ om nĂ„gon skriker eller nĂ„got.) Jag gillade att lĂ€sa ur bĂ„das synvinkel, jag lĂ€ngtade inte förbi nĂ„gons kapitel för att fĂ„ lĂ€sa om den andra och det var bra!

Jag Ă€lskar karaktĂ€rerna i boken. De Ă€r sĂ„ fĂ€rgstarka, levande och realistiska. Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att förklara dem, men jag gillar dem vĂ€ldigt mycket i alla fall. BĂ„de huvudpersonerna och de som inte Ă€r med riktigt lika mycket. Alla karaktĂ€rer kĂ€ndes genomtĂ€nkta och det fanns inte med nĂ„gon “onödig” eller vad man ska sĂ€ga. Till och med de som var vĂ€ldigt irriterande och jobbiga fyllde en funktion, det var inte sĂ„ att man önskade att de inte hade varit med över huvud taget nĂ€r boken var slut. KaraktĂ€rerna tar verkligen berĂ€ttelsen till nya höjder!

MĂ„ste fĂ„ skriva att jag ÄLSKAR slutet! Jag hade ingen aning om hur det skulle sluta i början pĂ„ det sista kapitlet, men nĂ€r jag lĂ€st ut boken kunde jag inte tĂ€nka mig ett bĂ€ttre sĂ€tt att avsluta boken pĂ„. Jag har lĂ€st om det flera gĂ„nger för det Ă€r sĂ„ finurligt och det passar verkligen in med boken! Boken fĂ„r en 8:a i betyg, för jag gillar den verkligen!