Bokrecension: Den äldste

Författare: Christopher Paolini.

Genre:
 Fantasy

Sidor: 688

Handling:
“Den äldste” är andra delen i serien “Arvtagaren” av Christopher Paolini. För att förstå Den äldste, bör man kanske ha läst första boke, Eragon.
“Eragon och Saphira har lyckats rädda rebellerna från ett ödesdigert nederlag i det stora slaget vid Tronjheim. De har besegrat Galbatorix styrkor, men den ondskefulle kungen hotar fortfarande att krossa alla som sätter sig upp mot hans mörka välde. Eragon måste färdas till alvernas rike, Ellesméra, där Drakryttarnas urgamla kunskaper fortfarande lever kvar. Samtidigt tvingas hans kusin Roran att själv ta till vapen hemma i Carvahall. Det blir en tid fylld av nya upplevelser, men också av smärta och förräderi. Inte ens de som står Eragon närmast är att lita på.

Mina kommentarer:
Jag läste “Eragon” för.. 4 år sedan, ungefär?.. Trodde inte att jag var en sådan fantasy-fanatiker. Men var jag inte det innan så blev jag det åtminstone efter att ha läst den!.. För några år sedan började jag läsa “Den äldste”.. När jag hade läst lite mer än halva, så hamnade den tyvärr i skymundan, och glömdes bort. Varför? Tjaa.. jag började läsa en viss Da Vinci-koden som tog upp all tid 🙂 Förra året började jag återigen läsa Den äldste, och fick då börja om från början eftersom jag hade glömt allting! Men återigen glömde jag bort den och började med någon annan! Nu för tre dar sen så återupptog jag den igen, än en gång från början. Och nu har jag inte släppt den ens för en sekund! Jag älskar varenda sida av boken. Och jag tycker Arvtagaren-serien är fantastisk! Jag har redan börjat med tredje boken nu, och har inge lägre förväntningar än att det ska vara minst lika bra! 🙂 Och att Christopher Paolini skrev Eragon när han var femton (!!) år gammal, är ju rätt otroligt!

Betyg:
I min Book of fame får den: 5. En förbannat bra Fantasy-bok!

På återseende!