Bokrecension: De utvalda: tankeläsaren

Beräknad lästid: 6 minuter ⏳

Jag har läst boken De utvalda: tankeläsaren är första delen som ingår i en trilogi, andra delen heter De utvalda: monstrets dotter och den sista delen heter De utvalda: hemligheternas rike. Författaren till trilogin heter Kristin Cashore, hon kommer från Amerika och föddes 1976. Hon har även skrivit andra böcker som: Die Flammende. Men hennes mest framgångsrika böcker är trilogin De utvalda. Den sista delen översattes 2013 av Carina Jansson, men i Amerika kom den ut 2012. Jag har själv inte läst någon annan utom boken De utvalda: tankeläsaren från samma författare, men jag kan lugnt säga att jag redan längtar efter nästa del! Författaren är väldigt skicklig att få boken spännande och jag sliter mig inte loss från raderna av bläck så gärna!

De utvalda: tankeläsaren handlar om 18-åriga Katsa. Hon lever vid kungahovet i landet Middluns, landet som ligger mest i centrum av alla sju kungadömen. I hovet är alla rädda för henne, de är rädda för att hon ska döda dem. Ingen vågar möta hennes blick. För det är just ögonen som bevisar för alla att hon är en särling. En särling är en person med olikfärgade ögon, de är speciellt bra på vissa saker t.ex. som att hantera svärd. Kungarna har rätt att utnyttja särlingars krafter till sin egen fördel. Katsa har ett havsblått öga och ett gnistrande grönt som smaragder. När hennes gåva visade sig, var hon bara åtta. Hon har gåvan att döda. Kungen som är Katsas morbor vid namn Randa, regerar i landet Middluns skickar henne på uppdrag att hota och döda människor.

I boken träffar Katsa en mystisk man vid namn prins Po och kärlek vävs som en spindeltråd in i bläckraderna, samtidigt som mörkret ligger tungt på deras axlar. Men vad är det Po döljer? Han verkar inte riktigt se henne. Han är där men ändå inte. Hans märkliga barndom vävs in i hennes och mörkret tätnar runt dem. Samtidigt som hon blir förlorad i hans två olikfärgade ögon och han vågar möta hennes blick som ingen annan. Han har ett guldfärgat och ett silverfärgat öga och han är döpt efter det guld och silvriga Po-trädet som finns i berättelsen. Vad har han för gåva? Han påstår att han har stridens gåva, men är det sant? Måste Katsa för alltid vara i kungens tjänst? Eller har hon verkligen gåvan att döda? Allt är oklart bland de sju kungadömena.

Citat från sidan 122:

““Vad gör vi nu, Katsa?”
Hon visste vad hon ville. Hon kände hur det sköt armarna och fingrarna, pirrade i benen och fötterna. “Vi slåss, rakt upp och ner”, sa hon. “Renhårigt. Tills en av oss ger upp.” Pos ögon blev smala. Han betraktade hennes knutna nävar och hennes spända mun. “Vi ska slåss, men vi gör det i morgon. Vi är klara för idag.”
“Nej. Vi slåss nu.”
“Katsa. Vi är klara.”
Hon gick fram mot honom, nära, för att ingen annan skulle höra. “Vad är det Po? Är du rädd för mig?””

Huvudpersonen är Katsa hon har en stark personlighet och den bästa karaktären enligt mig! Hon är ganska trångsynt när det gäller hennes omgivning och en riktig kämpe.

Det bästa tycker jag är scenerna när Katsa korsar Grellas pass (Grellas pass går genom ett snöigt berg). Den senaste enligt ryktena som korsat Grellas pass dog av en snöstorm! Mer säger jag inte! Det är spännande och riktigt nervkittlande!

Språket i boken tycker jag är svårt. Det tog mig ungefär 80-100 sidor att komma in i handlingen. Jag tycker det är svåra namn på karaktärerna, många namn på länder och städer, det förenklade inte boken! Men trots det är boken lika fängslande som den bästa bok jag läst! Jag älskar författarens förklaringar och hur hon kan skriva så bra i strid och hur Katsas känslor utspelas. Även om jag inte riktigt gillade slutet. Mer kan jag inte säga!

Jag tror författaren vill förmedla hur det är att inte vara som alla andra, som särlingarna i boken som blir utfrysta från samhället. Själva miljön utspelas inte som i Sverige, utan som i ett land, nära att hamna i krig. Boken var svår att slita sig ifrån, fängslande, gripande, rolig, hur vänskapen är och hur kärlek kan vara. Jag tycker att boken har allt som en bok ska ha. Alla ingredienser i en soppa, som sagt!

Sammanfattat tycker jag att boken var en av de absolut bästa jag någonsin läst. Därför får boken 9 av 10 stjärnor. Jag rekommenderar boken till åldern 12 och uppåt. Under 12 års ålder kan boken bli för svår att förstå. Jag tycker att den också kan passa vuxna som gillar fantasy eller liknande böcker. Men jag får ändå en känsla av att den är mest riktad till ungdomar. Boken är 479 sidor och den blir aldrig riktigt tråkig utom i början. Då jag hade svårt att hänga med. Men ge inte upp, den blir så mycket bättre!